Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) ogłosił oficjalne zmiany w programie NaszEauto, który wspiera zakup i leasing pojazdów elektrycznych. Nowa edycja programu ma być bardziej dostępna, obejmować szerszy zakres pojazdów oraz nowe grupy beneficjentów - od osób prywatnych, po instytucje publiczne i organizacje społeczne. Już od 20 października 2025 nabór w programie NaszEauto będzie przebiegał na nowych zasadach - jakich? O wszystkim w tym artykule.
Spis treści - czego dowiesz się z artykułu:
- Na czym polegają zmiany w programie NaszEauto
- Kto może ubiegać się o dofinansowanie
- Ile wynosi wsparcie finansowe
- Jakie zapisy usunięto z programu
- Co się zmieniło po konsultacjach społecznych
- Co oznaczają zmiany dla elektromobilności w Polsce
Na czym polegają zmiany w programie NaszEauto
Po zakończeniu analizy uwag zgłoszonych podczas konsultacji społecznych (które dotyczyły pierwotnego projektu zmian), program został znacząco zmodyfikowany.
Nowa wersja programu NaszEauto ma zachęcić więcej osób i instytucji do korzystania z pojazdów zeroemisyjnych. Po analizie uwag z konsultacji społecznych NFOŚiGW oraz Ministerstwo Klimatu i Środowiska zdecydowały o rozszerzeniu wsparcia na nowe kategorie pojazdów i beneficjentów.
Najważniejsze zmiany w programie NaszEauto:
- rozszerzenie programu o pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t),
- włączenie nowych grup beneficjentów: organizacji pozarządowych, parków narodowych, jednostek edukacyjnych, opiekuńczych i medycznych,
- usunięcie premii za niski dochód,
- utrzymanie premii za zezłomowanie, ale tylko dla pojazdów tej samej kategorii,
- zniesienie wymogu, by zezłomowany samochód był wpisany w środki trwałe,
- rezygnacja z zapisu o braku wsparcia dla aut z naliczonym podatkiem celnym.
Zmiany w programie NaszEauto wejdą w życie w drugiej połowie października 2025 roku.
Zrezygnowano z wykluczenia pojazdów z naliczonym podatkiem celnym
W pierwotnej wersji projektu zakładano, że z programu NaszEauto nie będą mogły korzystać samochody, dla których został naliczony podatek celny – czyli np. importowane spoza Unii Europejskiej. Po licznych uwagach ten zapis został całkowicie usunięty.
Dzięki temu:
- o dopłatę mogą ubiegać się także osoby i firmy, które sprowadziły samochód elektryczny spoza UE,
- program obejmuje szerszy wybór modeli i producentów, co zwiększa konkurencyjność rynku,
- możliwe jest wykorzystanie dofinansowania również przy zakupie pojazdów mniej popularnych marek, które często są sprowadzane z zagranicy.
Złagodzono warunki premii za zezłomowanie
Premia za zezłomowanie pojazdu spalinowego została utrzymana, jednak zasady jej przyznawania zostały uproszczone. Wcześniej w projekcie istniał wymóg, by zezłomowany samochód był ujęty w środkach trwałych – co wykluczało wielu drobnych przedsiębiorców i osoby prywatne.
Po konsultacjach:
- zlikwidowano obowiązek wpisu do środków trwałych,
- wystarczy, że zezłomowany pojazd jest tej samej kategorii, co nowo nabywany samochód elektryczny (np. osobowy za osobowy, dostawczy za dostawczy),
- procedura ma być prostsza i mniej biurokratyczna.
Dzięki temu więcej osób będzie mogło skorzystać z premii, a program realnie przyczyni się do wycofywania z ruchu starych, wysokoemisyjnych aut.
Kto może skorzystać z programu NaszEauto po zmianach
Program jest teraz bardziej dostępny dla różnych grup. W zależności od kategorii pojazdu, z dopłat mogą skorzystać:
Pojazdy kategorii M1 (samochody osobowe):
- osoby fizyczne,
- osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
- parki narodowe.
Pojazdy kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze):
- organizacje pozarządowe (NGO),
- parki narodowe,
- państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ,
- państwowe osoby prawne działające w obszarze edukacji, ochrony zdrowia i opieki,
- jednostki samorządu terytorialnego i ich związki prowadzące placówki edukacyjne lub lecznicze.
Ile wynosi wsparcie finansowe w programie NaszEauto
Kwoty dopłat zależą od rodzaju pojazdu i typu beneficjenta. W nowej wersji programu przewidziano:
- do 40 tys. zł – dla pojazdów kategorii M1 (osoby fizyczne, JDG, parki narodowe),
- do 70 tys. zł – dla samochodów dostawczych kategorii N1,
- do 600 tys. zł – dla pojazdów kategorii M2 (małe busy do 5 t).
Całkowity budżet programu NaszEauto został zmniejszony z 1,6 mld zł do 1,1 mld zł Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Co zmieniono po konsultacjach społecznych
Konsultacje zmian w programie NaszEauto odbyły się na początku września 2025 r. (5–12 września). Podczas nich zainteresowani mogli przesyłać swoje uwagi i propozycje zmian na adres NFOŚiGW.
Po analizie zgłoszonych opinii fundusz wprowadził kilka istotnych korekt:
- zrezygnowano z wykluczenia pojazdów z naliczonym podatkiem celnym,
- złagodzono warunki premii za zezłomowanie, nie będzie konieczności wpisania zezłomowanego pojazdu w środki trwałe
- usunięto
- doprecyzowano listę beneficjentów,
- utrzymano wsparcie dla parków narodowych także przy zakupie pojazdów osobowych.
Dzięki temu program stał się bardziej elastyczny i dostępny dla szerszego grona odbiorców.
Dlaczego te zmiany są ważne
Według Pawła Augustyna, zastępcy prezesa NFOŚiGW, zmiany w programie NaszEauto mają nie tylko zwiększyć liczbę zeroemisyjnych pojazdów w Polsce, ale też realnie przyczynić się do poprawy jakości powietrza i warunków życia w miastach.
„Zwiększamy atrakcyjność programu dla przyszłych beneficjentów. Chcemy, by instytucje publiczne i organizacje społeczne mogły korzystać z nowoczesnego, ekologicznego transportu” – powiedział Paweł Augustyn.
Rozszerzenie katalogu beneficjentów to także krok w stronę transformacji energetycznej i rozwoju elektromobilności w Polsce.
Podsumowanie – co warto zapamiętać
Program NaszEauto po zmianach:
- obejmuje więcej typów pojazdów (M1, M2, N1),
- umożliwia udział większej liczbie instytucji i organizacji,
- zapewnia dopłaty do 600 tys. zł,
- usuwa część ograniczeń formalnych,
- ma budżet 1,1 mld zł z KPO,
- startuje w nowej odsłonie już w drugiej połowie października 2025 r.
Zmiany w programie NaszEauto pokazują, że elektromobilność staje się coraz bardziej realnym wyborem nie tylko dla kierowców indywidualnych, ale także dla organizacji publicznych i społecznych. Dzięki uproszczonym zasadom i szerszemu wsparciu, program ma szansę przyspieszyć rozwój ekologicznego transportu w Polsce.