Właśnie ruszyły konsultacje społeczne projektu zmian w programie NaszEauto. Zmiany w programie mogą oznaczać większe wsparcie dla instytucji publicznych, uproszczone procedury, ale też mniejszy budżet. Z tego artykułu dowiesz się - jakie zmiany w programie planuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej? Uwagi do zmian dotacji NaszeEauto można przesłać do 12 września.
Spis treści - czego dowiesz się z artykułu?
- Zakres zmian w programie naszeauto
- Nowe grupy beneficjentów programu naszeauto
- budżet i limity wsparcia – ile i dla kogo
- terminy i forma konsultacji programu naszeauto
- co te zmiany oznaczają w praktyce
Zmiany w programie NaszeEauto - ruszają konsultacje społeczne
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił rozpoczęcie konsultacji społecznych wersji projektu zmian w programie naszeauto. Program dotyczy dopłat do zakupu, leasingu i wynajmu długoterminowego zeroemisyjnych pojazdów elektromechanicznych kategorii M1, M2 oraz N1 - finansowany z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Nowe grupy beneficjentów programu NaszEauto
Kto skorzysta na zmianach w programie NaszeEauto? Dotychczas program obejmował głównie osoby fizyczne i JDG. Zmiany w programie naszeauto pozwolą sięgnąć po wsparcie także organizacjom pozarządowym, szkołom, placówkom medycznym z kontraktem NFZ, parkom narodowym czy samorządom. To otwiera drogę do elektryfikacji nie tylko prywatnego transportu, ale także usług publicznych.
Projekt przewiduje istotne rozszerzenie kręgu podmiotów uprawnionych do wsparcia w programie NaszEauto. Obok osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych (JDG) do programu mogą dołączyć:
- organizacje pozarządowe (NGO),
- parki narodowe,
- jednostki edukacyjne (np. szkoły),
- placówki opiekuńczo-wychowawcze i placówki realizujące działalność leczniczą w ramach kontraktu z NFZ,
- jednostki samorządu terytorialnego prowadzące działalność edukacyjną i opiekuńczo-leczniczą.
Budżet i limity wsparcia - planownay zmiany w NaszEauto
Budżet programu naszeauto
Program naszeauto pierwotnie zakładał alokację około 1,6 mld zł (ok. 373,75 mln EUR). Po zmianach budżet zostanie zredukowany do około 1,18 mld zł (273,75 mln EUR)
Limity wsparcia dla poszczególnych kategorii
- pojazdy kategorii M1 (osobowe): do 40 tys. zł na każdy pojazd – dostępne dla osób fizycznych, JDG oraz parków narodowych
- pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t): wsparcie do 600 tys. zł
- pojazdy kategorii N1 (dostawcze do 3,5 t): wsparcie do 70 tys. zł
Dodatkowo przewidziano likwidację premii za niski dochód, co może uprościć procedury w programie naszeauto
Terminy i forma konsultacji programu NaszEauto
Konsultacje społecznie dotyczące projektu zmian w programie naszeauto rozpoczęły się 5 września 2025 i potrwają do 12 września 2025.
Uwagi do programu można przesyłać na adres:
[email protected], wpisując w tytule „Konsultacje społeczne do Programu NaszEauto”.
Co te zmiany oznaczają w praktyce
- zmniejszony budżet - mniejsza pula środków oznacza konieczność większej selekcji beneficjentów; może zaostrzyć konkurencję
- nowe kategorie pojazdów (M2, N1) - program staje się bardziej elastyczny i odpowiada również na potrzeby firm (busy, dostawcze)
- szerszy zakres beneficjentów - szkoły, szpitale, parki narodowe i NGO-y zyskują szansę na wsparcie – wzmacnia to zieloną transformację w sektorach publicznym i społecznym
- uproszczenie rozliczeń (brak premii dochodowej) - może przyspieszyć proces aplikacyjny, ale też zniwelować wsparcie dla najbiedniejszych
- możliwość wysłania opinii w ramach konsultacji - szansa dla każdego obywatela lub instytucji zainteresowanej naszą elektromobilnością, aby wpłynąć na finalny kształt programu naszeauto.
Zmiany w programie naszeauto to kompromis między mniejszym budżetem a szerszym zakresem wsparcia. Z jednej strony ograniczają środki, z drugiej pozwalają, by do elektromobilności dołączyły szkoły, placówki medyczne czy NGO-y. Dzięki konsultacjom każdy ma szansę wpłynąć na finalne warunki programu. Czas na zgłoszenie swoich uwag i zmian jest tylko do 12 września.