Komisja Europejska wyraziła zgodę na zmiany w polskim Krajowym Planie Odbudowy (KPO). Przypomnijmy, że pod koniec kwietnia polski rząd złożył wniosek o wykreślenie zapisu dotyczącego wprowadzenia podatku od aut spalinowych, proponując w zamian program wsparcia finansowego dla pojazdów elektrycznych. Komisja Europejska zatwierdza zmiany w Krajowym Planie Odbudowy (KP) - co dalej?
1 lipca Komisja Europejska zatwierdziła propozycje rewizji KPO. Polski rząd złożył wniosek w tej sprawie 30 kwietnia 2024 roku. Teraz decyzję Komisji musi jeszcze zatwierdzić Rada Unii Europejskiej, co powinno nastąpić w ciągu czterech tygodni. Jak poinformowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, przyjęcie zmienionej decyzji wykonawczej przez Radę ds. Gospodarczych i Finansowych (ECOFIN) planowane jest na 16 lipca. Publikacja decyzji nastąpi w ciągu jednego do trzech dni po jej podjęciu, kończąc proces rewizji.
„Po zatwierdzeniu przez państwa członkowskie polski plan odbudowy wyniesie 59,8 mld euro, w tym 34,5 mld euro w pożyczkach i 25,3 mld euro w dotacjach. Plan obejmuje 322 kamienie milowe i cele, 55 reform oraz 56 inwestycji”
– poinformowała Komisja Europejska.
Minister Funduszy i Polityki Regionalnej, Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz, ogłosiła na platformie X:
„Jest akceptacja Komisji dla rewizji KPO. To największa w historii zmiana Planu Odbudowy dokonana przez kraj członkowski. Negocjacje i decyzje przeprowadziliśmy w rekordowym tempie dwóch miesięcy. Nadrabiamy czas! 2 i 3 wniosek o płatność już dla nowego KPO złożymy na koniec wakacji.”