Volvo op贸藕nia wprowadzenie EX30 do USA z powodu ce艂

4 min. czytania
aktualno艣ci
Volvo postanowi艂o przesun膮膰 wprowadzenie modelu EX30 na rynek ameryka艅ski z 2024 na 2025 rok, z powodu wysokich ce艂 na chi艅skie samochody elektryczne. Produkcja pojazdu zostanie przeniesiona do Belgii, co ma pom贸c w unikni臋ciu ogromnych koszt贸w. W mi臋dzyczasie Unia Europejska delikatnie koryguje swoje taryfy, pr贸buj膮c znale藕膰 z艂oty 艣rodek w relacjach handlowych z Pa艅stwem 艢rodka. Jakie b臋d膮 dalsze kroki i co oznacza to dla klient贸w? 

Volvo op贸藕nia wprowadzenie EX30 do USA z powodu ce艂

Volvo og艂osi艂o, 偶e model EX30, kt贸ry mia艂 zadebiutowa膰 na ameryka艅skim rynku latem 2024 roku, zostanie wprowadzony dopiero w 2025 roku. Decyzja ta wynika z wprowadzenia nowych ce艂 na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Aby unikn膮膰 wysokich koszt贸w, Volvo zdecydowa艂o si臋 przenie艣膰 produkcj臋 EX30 do fabryki w Gandawie, Belgia. Nowe c艂a w USA, kt贸re wynios膮 102,5 procent, wchodz膮 w 偶ycie w sierpniu tego roku.

Volvo op贸藕nia wprowadzenie EX30 do USA  - skutki ce艂

Volvo EX30 mia艂o zrewolucjonizowa膰 rynek samochod贸w elektrycznych w Stanach Zjednoczonych jako przyst臋pny cenowo model. Jednak produkcja w chi艅skich zak艂adach w Zhangjiakou sprawi艂a, 偶e model ten stanie si臋 znacznie dro偶szy z powodu nowych taryf. C艂a dotkn膮 nie tylko USA, ale r贸wnie偶 Turcj臋 (40 procent) oraz Uni臋 Europejsk膮, kt贸ra planuje na艂o偶enie ce艂 w wysoko艣ci 19,9 procent dla Geely, w艂a艣ciciela Volvo. Kanada r贸wnie偶 rozwa偶a wprowadzenie ce艂 na poziomie 100 procent. W rezultacie, z przyst臋pnego cenowo elektryka, EX30 stanie si臋 samochodem o znacznie wy偶szej cenie, co wp艂ynie na jego atrakcyjno艣膰 na globalnym rynku.

Powiadomienie dla klient贸w

Klienci w Stanach Zjednoczonych, kt贸rzy zarezerwowali EX30, otrzymali informacj臋, 偶e import tego modelu rozpocznie si臋 dopiero w 2025 roku. Dok艂adna data nie jest jeszcze znana, poniewa偶 produkcja musi by膰 przeniesiona do europejskiej fabryki. Przygotowania do uruchomienia produkcji obejmuj膮 m.in. przystosowanie linii monta偶owych oraz dostawc贸w do nowego modelu, co mo偶e potrwa膰 od roku do dw贸ch lat.

Reakcja Unii Europejskiej

Podczas gdy Stany Zjednoczone przyj臋艂y restrykcyjne podej艣cie wobec Chin, Unia Europejska stara si臋 znale藕膰 kompromis. Po pierwszych rozmowach na temat taryf przywozowych, Unia og艂osi艂a niewielk膮 korekt臋 stawek w d贸艂. 

Dla koncernu SAIC stawka wyniesie 37,6 procent zamiast 38,1 procent. Dla Geely, w tym Volvo, ustalono taryf臋 19,9 procent zamiast 20 procent. Pozostali producenci zap艂ac膮 艣rednio 20,8 procent (wcze艣niej 21 procent) oraz 37,6 procent (wcze艣niej 38,1 procent). C艂a dla BYD pozostaj膮 bez zmian na poziomie 17,4 procent. Te kwoty s膮 dodatkowymi op艂atami obok ju偶 obowi膮zuj膮cej 10-procentowej op艂aty.

Wprowadzenie ce艂 w Unii Europejskiej

Tymczasowe c艂a na chi艅skie samochody elektryczne wejd膮 w 偶ycie w Unii Europejskiej 4 lipca. Pocz膮tkowo b臋d膮 one wp艂acane do depozytu, co daje Komisji Europejskiej czas na dalsze negocjacje z Chinami. Je偶eli nie dojdzie do porozumienia, taryfy mog膮 sta膰 si臋 sta艂e najwcze艣niej na prze艂omie pa藕dziernika i listopada.

Co to oznacza dla klient贸w?

Op贸藕nienie wprowadzenia EX30 do USA jest znacz膮cym krokiem, kt贸ry wp艂ywa na plany wielu klient贸w. Dla tych, kt贸rzy zarezerwowali model, oznacza to d艂u偶sze oczekiwanie oraz potencjalne zmiany w cenie pojazdu. Produkcja w Europie mo偶e oznacza膰 wy偶sze koszty produkcji, co mo偶e wp艂yn膮膰 na ko艅cow膮 cen臋 pojazdu w USA.

Podsumowanie

Decyzja Volvo o op贸藕nieniu wprowadzenia EX30 do USA pokazuje, jak skomplikowane mog膮 by膰 globalne relacje handlowe. C艂a na chi艅skie samochody elektryczne maj膮 du偶y wp艂yw na rynek motoryzacyjny, zmuszaj膮c producent贸w do szukania alternatywnych rozwi膮za艅. Unia Europejska stara si臋 znale藕膰 kompromis, ale nie wiadomo, jak d艂ugo potrwa ten proces i jakie b臋d膮 jego ostateczne efekty. Klienci musz膮 uzbroi膰 si臋 w cierpliwo艣膰, a producenci dostosowa膰 swoje strategie do nowych warunk贸w.

Zobacz te偶: C艂o na chi艅skie samochody elektryczne - do 38 procent! Unia Europejska wprowadza nowe przepisy

Powi膮zane artyku艂y: