C艂o na chi艅skie samochody elektryczne - do 38 procent! Unia Europejska wprowadza nowe przepisy

Unia Europejska og艂osi艂a wprowadzenie nowych ce艂 na chi艅skie samochody elektryczne, kt贸re maj膮 wej艣膰 w 偶ycie 4 lipca 2024 roku. Dzisiaj (12 czerwca) Komisja Europejska powiadomi艂a producent贸w samochod贸w, 偶e od przysz艂ego miesi膮ca tymczasowo zastosuje dodatkowe c艂a w wysoko艣ci do 38% na importowane chi艅skie pojazdy elektryczne, podaje Financial Times. Decyzja ta jest odpowiedzi膮 na rosn膮ce zagro偶enie ze strony chi艅skich producent贸w, kt贸rzy dzi臋ki du偶ym dotacjom pa艅stwowym - zdominowali rynek pojazd贸w elektrycznych.
 

C艂o na chi艅skie samochody elektryczne - jakie s膮 powody wprowadzenia nowych ce艂 przez Uni臋 Europejsk膮?

  1. Nadmierne dotacje dla chi艅skich producent贸w
    Komisja Europejska wskazuje, 偶e chi艅skie samochody elektryczne korzystaj膮 z nadmiernych dotacji rz膮dowych, co pozwala im oferowa膰 konkurencyjne ceny na rynku europejskim. Dotacje te znacz膮co zani偶aj膮 koszty produkcji i sprzeda偶y, co zagra偶a europejskim producentom, kt贸rzy nie mog膮 konkurowa膰 na takich warunkach.

  2. Odpowied藕 na ameryka艅skie dzia艂ania
    Wprowadzenie ce艂 przez Uni臋 Europejsk膮 nast臋puje nieca艂y miesi膮c po tym, jak Stany Zjednoczone podnios艂y c艂a na chi艅skie pojazdy elektryczne do 100%.

    Przypomnijmy, 偶e c艂a w USA wzros艂y bardzo mocno : 
  • z 25 % do 100 % na samochody elektryczne
  • z 7,5 proc. do 25 % na akumulatory litowe
  • 25 % (z zerowego poziomu) na surowce konieczne do produkcji
  • z 25 % do 50 % na panele fotowoltaiczne
  • z 25 % do 50 % na p贸艂przewodniki

    Wysokie c艂a maj膮 na celu ochron臋 rynku wewn臋trznego przed nap艂ywem ta艅szych produkt贸w z Chin. Jednak czy to rozwi膮zanie przyniesie oczekiwane rezultaty? Wkr贸tce si臋 oka偶e. Tymczasem wszyscy czekali na ruch w艂adz Unii Europejskiej, kt贸ry w艂a艣nie zosta艂 og艂oszony. 

Unia Europejska wprowadza c艂a na chi艅skie samochody elektryczne - wysoko艣膰 i termin wej艣cia w 偶ycie

Unia Europejska na艂o偶y c艂a w wysoko艣ci do 25% na importowane chi艅skie samochody elektryczne. Przypomnijmy, 偶e wcze艣niej by艂o to 10%. Nowe przepisy wejd膮 w 偶ycie 4 lipca 2024 roku. Stawka obejmuje importowane samochody, co wyja艣nia, dlaczego chi艅skie firmy od pewnego czasu poszukuj膮 lokalizacji dla swoich fabryk w Europie. Jedn膮 z planowanych lokalizacji mia艂a by膰 fabryka Izery, jednak te plany zosta艂y zarzucone.

Analitycy przewiduj膮, 偶e c艂a b臋d膮 wynosi膰 od 10% do 25%, w zale偶no艣ci od konkretnego modelu i producenta. 

Ile wynosi c艂o dla chi艅skich producent贸w? 

Oficjalne informacje z komisji europejskiej:
W ramach tocz膮cego si臋 dochodzenia komisja tymczasowo stwierdzi艂a, 偶e 艂a艅cuch warto艣ci pojazd贸w elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV - w pe艂ni elektryczny pojazd) w Chinach korzysta z nieuczciwego subsydiowania - utrzymywanie niskiej ceny pojazdu w celu odstraszenia konkurencji i pokrywaniu wynikaj膮cych st膮d strat z zysk贸w uzyskiwanych ze sprzeda偶y innych produkt贸w. Dzia艂anie to stwarza ryzyko szkody gospodarczej unijnym producentom pojazd贸w elektrycznych tylu BEV. 
W zwi膮zku z tym Komisja Europejska wst臋pnie ujawni艂a dzi艣 zainteresowanym stronom poziom tymczasowych ce艂 wyr贸wnawczych, kt贸re zamierza na艂o偶y膰 na przyw贸z pojazd贸w typu BEV z Chin. Indywidualne c艂a na trzech chi艅skich producent贸w wygl膮daj膮 nast臋puj膮co:
  • BYD - wysoko艣膰 c艂a wynosi 17.4%
  • Geely - wysoko艣膰 c艂a wynosi 20%
  • SAIC - wysoko艣膰 c艂a wynosi 38,1%
  • pozostali producenci z Chin kt贸rzy wsp贸艂pracowali z komisj膮 - wysoko艣膰 c艂a wynosi 21%
  • producenci, kt贸rzy nie wsp贸艂pracowali - wysoko艣膰 c艂a wynosi 38,1%
Komisja pozostaje w kontakcie z w艂adzami chi艅skimi i b臋dzie poszukiwa膰 mo偶liwo艣ci rozwi膮zania tego problemu.

Ustalenia z unijnego dochodzenia wskazuj膮, 偶e 艂a艅cuch warto艣ci BEV w ogromnym stopniu odnosi korzy艣ci z nieuczciwie pozyskanych subsydi贸w w Chinach oraz 偶e nap艂yw subsydiowanego przywozu z Chin po sztucznie zani偶onych cenach wi膮偶e si臋 du偶ym ryzykiem wyrz膮dzenia nieuchronnej szkody dla przemys艂u Unii Europejskiej. Na艂o偶enie tymczasowych ce艂 na chi艅skich producent贸w ma - w za艂o偶eniu - zapobiec temu.

Jakie s膮 reakcje chi艅skich producent贸w? 

Chi艅skie firmy motoryzacyjne, takie jak BYD, Geely i SAIC, oraz zachodnie firmy produkuj膮ce w Chinach, jak Tesla, jeszcze nie odpowiedzia艂y oficjalnie na decyzj臋 Unii Europejskiej. Pekin skrytykowa艂 dzia艂ania Unii Europejskiej, jednocze艣nie nawo艂uj膮c do wsp贸艂pracy i zrezygnowania z protekcjonistycznych praktyk (czyli polityki gospodarczej, kt贸rej celem jest ochrona krajowej gospodarki przed konkurencj膮 zagraniczn膮 np poprzez wprowadzanie r贸偶nych barier handlowych, takich jak c艂a, podatki importowe...).

Wprowadzenie c艂a na chi艅skie samochody elektryczne, a skutki dla europejskiego rynku

Decyzja o wprowadzeniu ce艂 jest reakcj膮 na rosn膮c膮 konkurencj臋 ze strony chi艅skich producent贸w. Europejskie firmy motoryzacyjne, kt贸re ju偶 teraz borykaj膮 si臋 z wysokimi kosztami produkcji i problemami z adaptacj膮 do elektromobilno艣ci, musz膮 stawi膰 czo艂a nowym wyzwaniom. 

Czy c艂a powstrzymaj膮 chi艅sk膮 ekspansj臋?

Wprowadzenie ce艂 mo偶e nie by膰 wystarczaj膮ce, aby powstrzyma膰 chi艅sk膮 ekspansj臋 na rynku europejskim. Raport firmy Rhodium Group wskazuje, 偶e zyski chi艅skich producent贸w s膮 na tyle du偶e, 偶e nawet 25% c艂a nie wp艂ynie znacz膮co na ich konkurencyjno艣膰. Chi艅skie firmy maj膮 mo偶liwo艣膰 obni偶enia cen swoich produkt贸w, aby utrzyma膰 swoje udzia艂y rynkowe.

Wed艂ug raportu, na przyk艂ad firma BYD zarabia 13 000 euro na ka偶dej sprzedanej sztuce modelu Seal U, co daje jej znaczne mo偶liwo艣ci do obni偶enia cen lub utrzymania ich na obecnym poziomie. Firma ta oszacowa艂a, 偶e c艂a musia艂yby wynosi膰 oko艂o 50%, aby mia艂y realny wp艂yw na producent贸w. C艂o w wysoko艣ci 25% nie b臋dzie dla nich odczuwalne.

Dlaczego wi臋c nie wprowadzono wy偶szych ce艂? 
Poniewa偶 europejscy producenci, kuszeni wizj膮 zysk贸w i ni偶szych koszt贸w, produkuj膮 swoje samochody w Chinach, a nast臋pnie importuj膮 je do Europy.

C艂o na chi艅skie samochody elektryczne - wnioski

Wprowadzenie ce艂 na chi艅skie samochody elektryczne przez Uni臋 Europejsk膮 jest pr贸b膮 ochrony europejskiego rynku przed dominacj膮 tanich, dotowanych pojazd贸w z Chin. Mimo to, przysz艂o艣膰 poka偶e, czy te dzia艂ania b臋d膮 wystarczaj膮ce, aby skutecznie chroni膰 europejskich producent贸w i czy nie wywo艂aj膮 one odwetu ze strony Pekinu.

Unia Europejska musi teraz skoncentrowa膰 si臋 na wsparciu w艂asnego sektora motoryzacyjnego, aby m贸g艂 on konkurowa膰 na globalnym rynku z dynamicznie rozwijaj膮cymi si臋 chi艅skimi koncernami.


藕r贸d艂o: Reuters

Powi膮zane artyku艂y: