Zmiany na stacjach ładowania EV. Nowe przepisy już obowiązują

Od 13 kwietnia Unia Europejska wprowadziła wymóg dla krajów członkowskich dotyczący rozbudowy infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych. Zgodnie z nowymi regulacjami, do roku 2025 stacje ładowania muszą być dostępne co 60 km na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Zmiany na stacjach ładowania EV. Nowe prawo  weszło w życie

Z dniem 13 kwietnia w życie weszło nowe rozporządzenie UE dotyczące rozwoju infrastruktury dla paliw alternatywnych. Przepisy zobowiązują wszystkie państwa Unii do rozbudowy sieci ładowarek elektrycznych. Polska, podobnie jak inne kraje, musi szybko zwiększyć liczbę ładowarek na głównych trasach komunikacyjnych.

Dla Polski oznacza to konieczność przyspieszenia budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Aktualne, zbyt powolne tempo rozwijania infrastruktury może skutkować nałożeniem kar.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804 dotyczące rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) stanowi część inicjatywy Fit for 55. Jego głównym celem jest dostosowanie przepisów UE do nowych założeń, które zakładają redukcję emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej o co najmniej 55% do roku 2030 (w porównaniu do poziomów z 1990 roku) oraz osiągnięcie neutralności klimatycznej do roku 2050.

Nowe przepisy będą miały zastosowanie we wszystkich krajach członkowskich, które będą musiały spełnić określone cele wyznaczone na rok 2025 oraz na kolejne lata.

Stacje ładowania co 60 km

Zgodnie z przepisami, do 2025 roku ładowarki na wspomnianych trasach powinny być umieszczone co najmniej co 60 km, licząc w obu kierunkach jazdy. Każda stacja będzie wymagała posiadania ładowarek o mocy co najmniej 400 kW, a do roku 2027 moc ta ma wzrosnąć do 600 kW.

Nowe przepisy Unii Europejskiej wymagają, aby stacje ładowania pojazdów elektrycznych umożliwiały kierowcom bezpośrednią płatność podczas ładowania. Od nadchodzącego roku nie będzie już wymagane używanie dedykowanych aplikacji czy kart RFID specyficznych dla danej sieci ładowarek. Wprowadzenie tych zmian będzie wiązało się z koniecznością instalacji terminali płatniczych przy ładowarkach.

Co 5 stacja w Polsce posiada tryb szybkiego ładowania

Pod koniec lutego w Polsce funkcjonowało 6213 publicznych stacji ładowania samochodów elektrycznych, z czego tylko 1706 to ładowarki oferujące tzw. szybkie ładowanie prądem stałym. 

Z danych tych wynika, że co 5 stacja ładowania samochodów elektrycznych posiada  tryb szybkiego ładowania (DC). Ładowanie samochodu elektrycznego - wszystko, co musisz wiedzieć.
Dane te pochodzą z Licznika Elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (źródło).


Powiązane artykuły: