Ładowanie samochodu elektrycznego - wszystko, co musisz wiedzieć

7 min. czytania
porady

Nie ma wątpliwości, że samochody elektryczne stanowią największą zmianę w branży motoryzacyjnej od 100 lat. Coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu elektrycznego, który jest znacznie bardziej zrównoważoną alternatywą dla tradycyjnych samochodów spalinowych. Istnieje jednak wiele wątpliwości dotyczących trybów ładowania, czasu ładowania i tego, jakie ładowanie jest najbardziej optymalne. W tym artykule wyjaśnimy te wątpliwości.

Spis treści - Czego dowiesz się z artykułu?

  • Jakie są tryby (rodzaje) ładowania i jak długo trwa naładowanie elektryka?
  • Wolne ładowanie za pomocą gniazdka Schuko - 3,7 kW
  • Średnio szybkie ładowanie za pomocą Wallbox'a – od 7.4 kW do 22 kW
  • Szybkie lub ultraszybkie ładowanie - od 50 kW do nawet 350 kW
  • Jakie ładowanie jest najbardziej optymalne dla elektryka? Podsumowanie

Jakie są tryby (rodzaje) ładowania i jak długo trwa naładowanie elektryka?

Tryby ładowania są nieodłącznie związane z poziomem komunikacji między stacjami ładowania a pojazdem i kontrolą, jaką można sprawować nad procesem ładowania, oraz oczywiście szybkością ładowania wyrażaną w kW. Obecnie, tryby ładowania można podzielić na trzy rodzaje: dwa na prąd zmienny (AC) i jeden na prąd stały (DC).

W tym poradniku dowiesz się o szczegółach każdego z trybów i jaki czas jest potrzebny do naładowania samochodu elektrycznego od 0 % do 100 % (generalnie nie zaleca się rozładowywania do 0%, jest to jedynie teoretyczny przykład).

Do określenia czasu ładowania załóżmy, że bateria w samochodzie ma pojemność 45 kWh, co jest obecnie średnią pojemnością, na której pracują tanie auta elektryczne. Elektryki z wyższej półki mają pojemność nawet 100 kWh, więc czas ładowania będzie proporcjonalnie dłuższy.

Wolne ładowanie za pomocą gniazdka Schuko - 3,7 kW

W tym trybie ładowanie odbywa się za pomocą zwykłego domowego gniazda Schuko, więc punkt ładowania nie jest specjalnie zaprojektowany do ładowania samochodów elektrycznych. Jest to powolne, jednofazowe ładowanie prądem zmiennym (AC) o maksymalnym natężeniu 16 A i napięciu 230 V, co przekłada się na maksymalną moc ładowania wynoszącą 3,7 kW.

Połączenie odbywa się za pomocą zwykłej ładowarki mobilnej, którą mają w fabrycznym komplecie nowe i używane samochody elektryczne. Kabel ten jest wyposażony w system zabezpieczający i przełącznik różnicowy, co pozwala uniknąć problemów z podłączeniem do gniazdka Schuko, poprzez aktywację lub dezaktywację ładowania w sytuacjach awaryjnych.

Zobacz też: Jakie są rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych

Jest to sposób na zwiększenie bezpieczeństwa i zapewnienie minimalnej komunikacji między punktem ładowania a pojazdem. Ten tryb jest idealny dla samochodów elektrycznych z małym akumulatorem lub hybryd plug-in, a także dla motocykli elektrycznych.

Średni czas pełnego naładowania akumulatora 45 kWh za pomocą gniazdka Schuko wynosi około 13 godzin i 30 minut.

Średnio szybkie ładowanie za pomocą Wallbox'a – od 7.4 kW do 22 kW

Jest to tryb, który staje się standardem, zarówno w domach, w miejscach pracy lub w garażach komunalnych, a także w centrach handlowych, restauracjach, hotelach lub innych obiektach. Ładowanie odbywa się za pomocą stacji, która potocznie nazywa się Wallbox, a jej funkcją jest wyłącznie ładowanie pojazdów elektrycznych lub hybrydowych typu plug-in.

Wallbox zawiera kilka systemów ochronnych niezbędnych dla bezpieczeństwa instalacji elektrycznej i pojazdu, a także systemy sterowania do monitorowania i wykrywania ładowania, więc stopień komunikacji między punktem a pojazdem jest wysoki.

Wallbox'y wykorzystują prąd zmienny i mogą działać zarówno w trybie jednofazowym, dostarczając maksymalną moc 7,4 kW i natężeniu prądu 32 A, a jeśli to możliwe, także w trybie trójfazowym, dostarczając 22 kW.

W tym trybie ładowania potrzebne jest w samochodzie złącze typu 2 (Mennekes) lub typu 1 (SAE J1772), w zależności od tego, z którego korzysta pojazd, chociaż obecnie nawet 90% pojazdów na europejskim rynku korzysta z typu 2.

Średni czas pełnego naładowania akumulatora 45kWh za pomocą Wallbox'a to:

  • moc 7.4 kW - 6 godzin i 45 minuty,
  • moc 22 kW - 2 godziny i 16 minut.

Szybkie lub ultraszybkie ładowanie - od 50 kW do nawet 350 kW

Ten tryb jest przeznaczony do szybkiego ładowania prądem stałym (DC), dzięki wbudowanemu transformatorowi prądu zmiennego na prąd stały. Tego typu ładowarki znajdują się wyłącznie w publicznych punktach ładowania, ponieważ ich wysoki koszt początkowy i koszt utrzymania ogranicza ich zastosowanie do tego obszaru.

W tym przypadku kabel jest już wbudowany w punkt ładowania, więc konieczne jest jedynie podłączenie go po stronie pojazdu. Moc ładowania wynosi minimum 50 kW. Jednak moc ładowania może być również ultraszybka, osiągając nawet 150-350 kW. Samochody elektryczne muszą być w tym przypadku kompatybilne ze złączem CCS 2 (głównie w elektrykach europejskich, obsługują one prąd zmienny i stały), lub CHAdeMO (głównie w elektrykach azjatyckich, obsługują tylko prąd stały).

Zazwyczaj na stacjach dostępne są oba gniazda. Wyjątkiem są stacje ładowania Tesla Supercharger, które obsługują tylko pojazdy Tesla. Jednak pojazdy Tesla mogą korzystać z innych ładowarek, w szczególności CHAdeMO do szybkiego ładowania prądem stałym, za pośrednictwem adaptera.

Komunikacja między punktem ładowania, a pojazdem w tym trybie jest najlepsza i dostarcza wielu danych, takich jak dokładny stan naładowania, czy informacje o funkcjach bezpieczeństwa. Należy jednak zauważyć, że ten rodzaj ładowania nie powinien być nadużywany, ponieważ w dłuższej perspektywie może uszkodzić akumulator pojazdu i przyspieszyć jego zużycie.

Zobacz też: Rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych?

Średni czas pełnego naładowania akumulatora 45 kWh za pomocą szybkich i superszybkich ładowarek:

  • moc 50 kW - 1 godzina i 6 minut,
  • moc 150 kW - 31 minut,
  • moc 350 kW - 15 minut.

Jakie ładowanie jest najbardziej optymalne dla elektryka? Podsumowanie

Obecnie najbardziej optymalnie jest średnio-szybkie ładowanie za pomocą Wallbox. Zapewnia bezpieczne i stosunkowo szybkie ładowanie, bez niedogodności w postaci szukania stacji szybkiej ładowania na mieście i spędzania tam czasu. Koszt zakupu ładowarki waha się w granicach 2000-3000 złotych + koszt pracy wykwalifikowanego elektryka.

W przypadku ładowania za pomocą gniazdka Schuko, mimo, że takie rozwiązanie nie zapewnia szybkiego ładowania i nie dostarcza wielu danych na temat stanu ładowania, to zawsze warto mieć mobilną ładowarkę ze sobą w bagażniku, aby naładować baterię, w miejscach, gdzie nie ma Wallbox'a.

Optymalne ładowanie samochodu elektrycznego jest na poziomie 20%-80%. Kliknij i sprawdź - Jak w praktyce zadbać o żywotnośc baterii w samochodzie elektrycznym?

Szybkie i ultraszybkie ładowanie jest przyszłością. Liczymy na to, że ceny elektryków będą spadać, baterie zostaną dopracowane do perfekcji - a stacje szybkiego ładowania, będą tak powszechne jak stacja benzynowe.

Zobacz też: Czy ładowanie samochodu elektrycznego jest darmowe?

Powiązane artykuły: