Rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?

8 min. czytania
porady

Ze względu na różnorodność złączy do ładowarek na rynku samochodów elektrycznych, nie wszystkie z nich są ze sobą kompatybilne i czasem potrzebna może być przejściówka. Na szczęście w Europie - w tym w Polsce - rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych zostały w dużym zakresie ujednolicone. Jakie są gniazda i złącza do samochodów elektrycznych? Co trzeba wiedzieć na temat ładowania samochodów elektrycznych?

Spis treści - Czego dowiesz się z artykułu?

  • Gniazda, wtyczki, kable do samochodów elektrycznych
  • Typy gniazd w samochodach elektrycznych
  • Wtyczki i gniazda na stacjach ładowania samochodów elektrycznych - jakie są dostępne?
  • Wtyczki do ładowania i modele samochodów - przykłady
  • Rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych - co trzeba wiedzieć?

Czym jest port ładowania, gniazdo ładowania, wtyczka do ładowania i kabel ładujący?

System umożliwiający połączenie samochodu elektrycznego ze źródłem zasilania składa się z 3 elementów. Zaczniemy od wyjaśnienia wszystkie z nich, aby dalsza część artykułu była łatwiejsza do zrozumienia.

Gniazdo ładowania

Gniazdo ładowania, zamiennie występuje określenie jako „port ładowania”. Jest to fizyczne miejsce w samochodzie elektrycznym, gdzie podłączany jest kabel ładujący z wtyczką. To punkt, przez który energia elektryczna jest dostarczana do baterii samochodu w celu jej naładowania. Gniazda różnią się od siebie układem pinów, które pasują do wybranej wtyczki do ładowania.

Wtyczka do ładowania

Wtyczka do ładowania to element znajdujący się na końcu kabla ładującego, który wpina się do portalu ładowania w samochodzie. Wtyczki do ładowania mają różne rodzaje i standardy w zależności od regionu i typu samochodu elektrycznego, o czym opowiemy w dalszej części artykułu. Przykłady to Typ 1 (J1772), Typ 2 (Mennekes), CCS (Combo), CHAdeMO i inne. Wraz z gniazdem wtyczka tworzy „złącze”.

Kabel ładujący

Kabel ładujący to przewód elektryczny, który łączy źródło zasilania (stację ładowania lub gniazdo domowe) z samochodem elektrycznym w celu przekazania energii elektrycznej do baterii pojazdu.

Zobacz też: Gdzie znaleźć informacje o stacjach ładowania samochodów elektrycznych? Praktyczny przewodnik

Typy wtyczek i gniazd w samochodach elektrycznych

Złącze Typ 1 (J1772) oraz Typ 1 Combo (CSS Combo 1)

Złącze SAE J1772, powszechnie określane jako złącze Typ 1, jest standardem ładowania pojazdów elektrycznych rozpowszechnionym w Ameryce Północnej i Japonii. Posiada ono pięć pinów i jest w stanie ładować prądem o natężeniu do 80 A przy napięciu wejściowym 240 V, z maksymalną mocą wyjściową 19.2 kW. To rozwiązanie jest odpowiednie tylko dla stacji ładowania, które opierają się na jednofazowym ładowaniu prądem zmiennym (AC).

Złącze Typ 1 nie posiada automatycznego mechanizmu blokującego, co czyni je mniej bezpiecznym niż złącze Typ 2 stosowane w Europie. Sprowadzone auto z tym złączem musi posiadać przejściówkę na Typ 2, aby można je było używać w Polsce, jednak nie będzie można korzystać z szybkiego ładowania DC.

Złącze Typ 1 Combo (CSS Combo 1) jest ulepszeniem standardu J1772, ponieważ zawiera dodatkowo dwa piny do ładowania DC, umożliwiając szybsze ładowanie, mocą wyjściową 360 kW, co czyni je jedną z najszybszych dostępnych opcji ładowania. Złącze to jest powszechnie stosowane w Ameryce Północnej do ładowania prądem zmiennym (AC) i stałym (DC). Do ładowania Polsce i w Europie potrzebna będzie przejściówka na CSS 2.

Rodzaje gniazd lub wtyczek do samochodów elektrycznych

Złącze Typ 2 (Mennekes) oraz Typ 2 Combo (CSS 2)

Jeśli chodzi o typy gniazd do samochodów elektrycznych, Mennekes, zwane również złączem Typ 2, jest oficjalnym standardem gniazda w Europie. Praktycznie wszystkie nowe i używane samochody elektryczne sprzedawane na rynku europejskim obsługują Typ 2 (nawet Tesla).

Złącze to ma siedem pinów i może ładować prądem do 32 amperów przy napięciu wejściowym 400 V, zapewniając maksymalną moc wyjściową 22 kW. Jest w stanie obsługiwać zarówno jednofazowe, jak i trójfazowe ładowanie, tylko prądem zmiennym.

Jedną z cech wyróżniających jest automatyczny mechanizm blokujący, dzięki któremu złącze blokuje się automatycznie po podłączeniu do elektryka w celu ładowania. Funkcja ta zapewnia, że kabel ładowania nie zostanie przypadkowo odłączony podczas procesu ładowania, zwiększając bezpieczeństwo i wygodę.

Złącze Typ 2 Combo (CSS 2) jest ulepszeniem Mennekes i podstawowym standardem szybkiego ładowania DC stosowanym w Europie, ale szybko zyskuje popularność również w innych regionach. Złącze to łączy w sobie wtyczkę Mennekes Typ 2 z dwoma dodatkowymi pinami do szybkiego ładowania.

Dzięki możliwości dostarczenia do 500 amperów i 1000 woltów prądu stałego, kabel CCS 2 jest w stanie dostarczyć maksymalną moc wyjściową 360 kW, co czyni to złącze jednym z najpotężniejszych i najbardziej wydajnych opcji.

Złącze CCS Typ 2 jest przeznaczone do użytku z ładowarkami działającymi na prądzie zmiennym w domu (AC), jak i z szybkimi ładowarkami publicznymi (DC), dzięki czemu nadaje się do szerokiej gamy modeli pojazdów elektrycznych. Zaletą jest fakt, że do samochodu obsługującego CSS 2 można bez problemu podłączyć zwykły Typ 2, niemniej jednak ceny samochodów elektrycznych z CSS 2 są wyższe, ponieważ są to nowsze modele.

Złącze CHAdeMO

Złącze CHAdeMO to standard obsługujący wyłącznie szybkie ładowanie prądem stałym (DC). Zostało ono opracowane przez japońskich producentów samochodów i wydane przed pojawieniem się CCS. Gniazdo to pozwała ładować elektryki prądem o natężeniu do 400 A, zapewniając maksymalną moc wyjściową 400 kW.

Złącze CHAdeMO nie jest tak uniwersalne, ani rozpowszechniony jak CCS, ale trwają prace nad jego rozwojem, aby umożliwić jeszcze szybsze ładowanie. Jednakże, ponieważ japońscy producenci samochodów dostosowują modele do złączy CCS na rynki Ameryki Północnej, Europy, w przyszłości prawdopodobnie dostępnych będzie mniej ładowarek z gniazdem CHAdeMO na rynkach poza Japonią.

Złącze Schuko

Pod tym terminem nie kryje się nic innego jak zwykłe gniazdko sieciowe 230V, z którego także można ładować elektryki za pomocą zwykłej mobilnej ładowarki dostarczanej w komplecie z samochodem. Ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego w domu? Maksymalna moc, jaką dostarcza gniazdko Schuko, wynosi 3,7 kW. Oznacza to, że ładowanie samochodu elektrycznego lub hybrydowego typu plug-in za pomocą gniazdka Schuko trwa dość długo, ale można ładować auto w każdym miejscu, ponieważ niepotrzebna jest dodatkowa infrastruktura.

Wtyczki i gniazda na stacjach ładowania samochodów elektrycznych - jakie są dostępne?

Na stacjach ładowania w Polsce najpopularniejsze rodzaje złączy do ładowania samochodów elektrycznych to: Mennekes, CSS 2, oraz CHAdeMO. Często stacje są wyposażone we wszystkie złącza, chociaż najłatwiej znaleźć punkty ładowania ze złączem Mennekes, popularną kombinacją jest także Mennekes+CSS 2, oraz CSS 2+CHAdeMO.

Wtyczki do ładowania i modele samochodów – przykłady

Różne typy gniazd do samochodów elektrycznych nadają się do poszczególnych marek i modeli samochodów.

  • Złącze SAE J1772: Toyota Prius, Fiat 500e, Chevrolet Volt, Nissan Leaf 2017 i inne samochody produkowane na rynek amerykański.
  • Złącze Mennekes: Renault Zoe, Skoda CITIGO-e, Nissan Lead 2018, Opel Corsa-e, BMW i3 oraz i8, Tesla (Model 3, S, X), AUDI A-3 e-tron i większość aut produkowanych na rynek europejski (zarówno drogie, jak i tanie samochody elektryczne).
  • Złącze CSS 2: Nowe modele BMW, Audi, Forda, GM oraz VW i wiele innych modeli trafiających do Europy.
  • Złącze CHAdeMO: Nissan Leaf, Kia Soul EV i wiele modeli produkowanych na rynek azjatycki.

Zobacz też: Ile wytrzymuje bateria w samochodzie elektrycznym?

Powiązane artykuły: