Rynek zeroemisyjnego transportu dynamicznie się rozwija, oferując coraz więcej elektrycznych pojazdów użytkowych, w tym busy kategorii M2 (pojazdy do przewozu więcej niż 8 osób, oprócz kierowcy, o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) mniejszej niż 5 ton). Ten segment jest kluczowy dla elektryfikacji lokalnego transportu publicznego, szkolnego oraz specjalistycznego.
TOP Elektryczne Busy Kategorii M2
Pojazdy z kategorii M2 charakteryzują się zwartymi rozmiarami i często są projektowane jako minibusy lub małe autobusy, idealne do poruszania się w miejskich warunkach. Poniżej przedstawiono przykłady popularnych elektrycznych busów spełniających kryterium M2 (DMC poniżej 5 t) wraz z ich kluczowymi parametrami technicznymi.
Karsan e-JEST
- kategoria: m2 (minibus, klasa a – niska podłoga)
- maksymalny zasięg (producent/realny): do 250 km (dla baterii 88 kwh)
- pojemność baterii: 88 kwh (li-ion)
- moc silnika maksymalna: 135 kw (184 km)
- maksymalna masa całkowita (dmc): 5000 kg / 5200 kg
- pojemność pasażerska (przykładowa): do 19 osób (9-10 siedzących + miejsca stojące/wózek inwalidzki)
- długość całkowita: 5,8 m
Mercus E-Minibus (Przykładowa Zabudowa)
- kategoria: M2 (w oparciu o podwozie elektryczne, np. maxus, iveco)
- maksymalny zasięg (realny): 350–400 km (cykl miejski/górski – dla testowanej wersji)
- pojemność baterii: 113 kwh brutto / 105 kwh netto (lfp)
- moc silnika maksymalna: 150 kw (204 km)
- maksymalna masa całkowita (dmc): 4250 kg
- pojemność pasażerska (wersja testowa): 23 miejsca siedzące (wersja szkolna)
- czas ładowania dc (10-80%): ok. 40 minut (do 115 kw)
Renault Master E-Tech Electric Bus (Wersje o DMC do 5 ton, jako M2)
- kategoria: M2 (przekształcony furgon/podwozie do 5 ton)
- maksymalny zasięg (wltp, dla furgonu n1/n2): do 460 km
- pojemność baterii: 87 kwh
- moc silnika maksymalna: 105 kw (143 km)
- maksymalna masa całkowita (dmc): dostępne warianty 3,5 t / 4,0 t (do dopasowania do kryteriów m2 < 5t)
- ładowność (w zależności od wersji i zabudowy): do 1,7 tony (dla wariantu 4 t)
- szybkie ładowanie dc (przykładowo): 230 km zasięgu w 30 minut (przy 130 kw)
Ford E-Transit Minibus (Wersje o DMC do 5 ton, jako M2)
- kategoria: M2 (w oparciu o elektryczne podwozie f-transit)
- maksymalny zasięg (wltp): do 402 km (z baterią o zwiększonym zasięgu)
- pojemność baterii: 68 kwh lub nowa bateria o zwiększonym zasięgu (brak dokładnej pojemności w publicznych danych dla nowej wersji)
- moc silnika maksymalna: 400 nm moment obrotowy
- maksymalna masa całkowita (dmc): dostępne warianty 3500 kg / 4250 kg (do dopasowania do kryteriów m2 < 5t)
- szybkie ładowanie dc (10-80%): ok. 28 minut (do 180 kw, dla baterii o zwiększonym zasięgu)
- dostępne wersje: van, van brygadowy, podwozie do zabudowy (możliwość konwersji na m2)
Warunki Uzyskania Dotacji w Programie „NaszEauto” dla Pojazdów M2
Program „NaszEauto” oferuje wsparcie bezzwrotne (dotację) dla zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych (ZEV) kategorii M2 w ramach inwestycji KPO.
1. Kto może otrzymać dotację?
Wsparcie na pojazdy kategorii M2 jest skierowane dla nowych grup odbiorców:
- Osoby fizyczne wykonujące działalność gospodarczą (JDG).
- Organizacje pozarządowe (NGO).
- Parki narodowe.
- Państwowe jednostki budżetowe oraz Państwowe osoby prawne realizujące zadania:
- opiekuńczo-wychowawcze;
- działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty;
- działalność leczniczą realizowaną w ramach kontraktu z NFZ.
- Jednostki samorządu terytorialnego (JST) i ich związki w zakresie w/w placówek (opieka, edukacja, lecznictwo w ramach kontraktu z NFZ).
Kwota Dofinansowania (Ile można otrzymać?)
Dofinansowanie dla pojazdów kategorii M2 jest jednym z najwyższych oferowanych w programie „naszeauto”, sięgając maksymalnie 600 000 zł.
Wsparcie składa się z dwóch elementów:
- Bazowa kwota wsparcia:
- maksymalna kwota dotacji, jaką można otrzymać na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego zeroemisyjnego busa m2, wynosi 590 000 zł.
- intensywność wsparcia jest ograniczona do 50% ceny netto pojazdu. oznacza to, że dotacja nie może przekroczyć połowy wartości netto nabywanego busa.
- co istotne, dla pojazdów m2 nie ma limitu ceny netto.
- w przypadku leasingu lub wynajmu długoterminowego, wsparcie jest ograniczone do kwoty netto opłaty wstępnej i nie może jej przekroczyć.
- Premia za zezłomowanie:
- osoby (oow) spełniające określone warunki mogą otrzymać dodatkową premię w wysokości 10 000 zł.
- premia ta jest przyznawana pod warunkiem zezłomowania starego pojazdu spalinowego tej samej kategorii (m2).
Łączna maksymalna kwota wsparcia wynosi zatem 600 000 zł (590 000 zł dotacji bazowej + 10 000 zł premii za złomowanie).
Uwaga: podatek od towarów i usług (vat) nie jest kosztem kwalifikowanym, a wsparcie zawsze odnosi się do kwoty netto.
Ważne uwagi finansowe:
- Wsparcie dotyczy nowych zeroemisyjnych pojazdów elektrycznych M2 (zakup, leasing, wynajem długoterminowy).
- W przypadku leasingu/wynajmu, wsparcie nie może przekroczyć kwoty netto opłaty wstępnej (kosztem kwalifikowanym jest wyłącznie opłata wstępna).
- VAT jest wydatkiem niekwalifikowalnym.
3. Warunki kwalifikowalności pojazdu
- Pojazd musi być nowy.
- Pojazd musi być pojazdem kategorii M2 (DMC < 5 ton).
4. Warunki dot. premii za zezłomowanie (+10 000 zł)
Aby otrzymać dodatkową premię, należy spełnić łącznie następujące warunki:
- Beneficjent był właścicielem/współwłaścicielem zezłomowanego samochodu spalinowego przez co najmniej 3 lata.
- Zezłomowanie nastąpiło nie wcześniej niż 01.02.2020 r.
- Zezłomowany pojazd musiał być tej samej kategorii co nabywany samochód elektryczny (czyli M2)
Ceny busów kategorii M2, w kontekście dotacji NaszEauto
Biorąc pod uwagę ceny rzędu 400 000 zł - 1 400 000 zł netto za nowy, specjalistyczny bus M2, maksymalna dotacja wynosząca 590 000 zł (do 50% ceny netto) jest bardzo znaczącym wsparciem. W przypadku droższych modeli, wsparcie w wysokości 590 000 zł jest stałym pułapem. W przypadku tańszych (np. ok. 800 000 zł netto), dotacja sięgnie maksymalnie 400 000 zł (50% ceny).
Termin składania wniosków - od 03.02.2025 r. do 30.04.2026 r. lub do wyczerpania alokacji.