Ostatnie miesiące przyniosły niekorzystne kwartalne wyniki dla lidera w branży samochodów elektrycznych. W pierwszym kwartale 2024 roku, wartość akcji Tesli spadła o 40%, co czyni ją jednym z najsłabszych wykonawców na indeksie S&P 500. Spadek ten był wynikiem kryzysu na rynku chińskim oraz problemów z łańcuchem dostaw, co doprowadziło do utraty niemal 350 miliardów dolarów wartości rynkowej w ciągu pierwszych czterech miesięcy roku.
Tesla - podsumowanie wyników za 1 kwartał 2024
Tesla sygnalizuje, że w bieżącym roku można spodziewać się „znacząco wolniejszego” tempa wzrostu.
Rezultaty finansowe za pierwszy kwartał były gorsze od oczekiwań, co potwierdza negatywne prognozy. Spadająca sprzedaż samochodów w tym okresie odzwierciedla ogólny spadek zainteresowania w sektorze pojazdów elektrycznych. Firma zmaga się również z przestojami w produkcji, szczególnie w nowo otwartej fabryce niedaleko Berlina, oraz z problemami logistycznymi związanymi z trudnościami na Morzu Czerwonym.
Podsumowanie rozmów telefonicznych dotyczących wyników za pierwszy kwartał 2024.
Według Tesli:
- Rynek pojazdów elektrycznych pod presją, inni stawiają na hybrydy, ale to nie jest właściwa strategia.
- Magazynowanie samochodów osiągnęło najwyższy poziom w historii i rekordową rentowność.
- Zaktualizowany został przyszły asortyment, aby przyspieszyć wprowadzenie nowego produktu. Bardziej prawdopodobne jest to na początku 2025 r., jeśli nie pod koniec tego roku.
- Nowe samochody będzie można znacznie wydajniej produkować na obecnych liniach produkcyjnych.
- Uważamy, że mogłoby to pozwolić nam na uzyskanie ponad 3 milionów pojazdów. Ponad 300 milionów z wersją v12.
- Podejście oparte na wizji kompleksowych sieci neuronowych jest niewątpliwie właściwą drogą.
- Nie ma już ograniczeń w zakresie trenowania sieci neuronowych.
- Zainstalowane (i działające) procesory graficzne H100 o wydajności 35 tys. Spodziewamy się, że do końca roku będzie to około 85 tys., przeznaczonych tylko na treningi.
- Zmierzamy w stronę pojazdów elektrycznych/autonomicznej przyszłości. Samochody benzynowe, które nie są autonomiczne, będą jak jazda konna i korzystanie z telefonu z klapką.
- Jednostkowy koszt COGS spada sekwencyjnie, z wyłączeniem Cybertrucka i innych pozycji, takich jak Fremont Model 3. Marże nieznacznie się poprawiły.
- Marże Giga Texas już blisko Fremont.
- Inni producenci OEM wycofują się z pojazdów elektrycznych, co powoduje wzrost apetytu na kredyty regulacyjne.
- Co najmniej 75% wzrostu Energii w 2024 roku r/r. Należy pamiętać, że wdrażanie jest nierówne.
- Głównym czynnikiem ujemnych wolnych przepływów pieniężnych był wzrost zapasów. Wolne przepływy pieniężne powinny powrócić do dodatnich wartości w II kwartale.
- Redukcja zatrudnienia o ponad 10% (1 miliard oszczędności rocznie).
- Oszczędności pomogą poprawić rentowność i skalę inwestycji w sztuczną inteligencję.
- Stan 4680 i moc wyjściowa: 18-20% wzrost q/q, 1 tys. na tydzień, 7 GWh rocznie. Spodziewamy się, że utrzymamy przewagę w II kwartale, rozwijając trzecią i czwartą linię.
- Przydatność Optimusa (robota Tesli) i masowa produkcja? Zadania fabryczne jesteśmy w stanie wykonać w laboratorium. Uważamy, że uda nam się wprowadzić go do użytecznej produkcji (w faktycznej fabryce) przed końcem tego roku. Być może uda się sprzedać na zewnątrz do końca przyszłego roku, to tylko przypuszczenia.
- Optimus będzie cenniejszy niż wszystko inne razem wzięte. Czujący humanoidalny robot usuwa ograniczenia wielkości gospodarki. Ze wszystkich producentów robotów humanoidalnych Tesla ma najlepszą pozycję, aby móc rozpocząć produkcję masową przy skutecznym wnioskowaniu.
- Jaka jest obecna ocena zatwierdzenia przez FSD bez nadzoru? Niektóre stany już na to pozwalają. Pomaga utorować drogę do szerokiego zatwierdzenia przez organy regulacyjne.
- Tesla będzie obsługiwać flotę. Niektóre połączenie AirBnb i Ubera. Niektóre samochody, których Tesla jest właścicielem i operatorem, inne należą do użytkownika końcowego. Użytkownik końcowy może kontrolować dostępność w ramach floty.
- Od 7 milionów samochodów do 9 milionów do dziesiątek milionów samochodów, ze stałą pętlą sprzężenia zwrotnego, gdy coś pójdzie nie tak, i jest to dodawane do danych szkoleniowych.
- Również pewien potencjał dla elementu AWS w przyszłości. Jeśli mamy mocne wnioski (projektowany jest sprzęt 5, powinien pojawić się w samochodach pod koniec przyszłego roku). Potencjał samochodu do uruchamiania rozproszonego wnioskowania, gdy samochody się nie poruszają. 100 GW mocy obliczeniowej rozproszonej w pojazdach na całym świecie (potencjalnie). 100 godzin tygodniowo przestojów do wykorzystania na coś innego.
- Trenujemy setki sieci neuronowych tygodniowo. Zbieramy krytyczne zdarzenia, aby poprawić bezpieczeństwo sieci. Co jeśli podczas testowania nastąpiła zauważalna poprawa? Jeśli tak, rozpoczniemy wysyłkę do szerszej bazy użytkowników. Monitorowanie panelu na żywo, w tym krytyczność. Wszystko to ulega automatycznej poprawie i nie wymaga znacznych interwencji inżynierskich. Najczęściej uczy się samodzielnie, korzystając z danych. Aktualizuje rozkład prawdopodobieństwa. Mamy zaawansowane modele, które mają większe możliwości niż to, co jest w samochodzie, mają tylko pewne problemy, które należy naprawić. Poprawa polegająca na stopniowej zmianie, wystarczy zająć się dziwactwami.
- Modele 12.4 i 12.5, mogą być wersjami 13 i 14, całkiem blisko całkowitego przeszkolenia sieci neuronowych. Zasadniczo różne.
- Harmonogram pojazdu o wartości 25 tys. dolarów? Więcej na ten temat będę mówił 8 sierpnia.
- Rampa Cybertrucka? Kilka tygodni temu 1 tys. tygodniowo. Wciąż wyzwania związane z nowymi technologiami i dostawcami. Będziemy nadal się rozwijać, koncentrując się na efektywności kosztowej i jakości.
- Czy jacyś starsi producenci OEM pytają o licencję FSD? W rozmowach z 1 głównym producentem OEM na temat licencjonowania FSD.
- Półoś czasu? Ukończenie prac inżynieryjnych w celu umożliwienia opłacalnej produkcji o bardzo dużych wolumenach. Równolegle rozpoczęto budowę w Reno. Pierwsze pojazdy pod koniec 2025 r., klienci zewnętrzni w 2026 r.
- Transfer FSD na stałe? NIE.
- Szybkość działania megapaku? Rozbudowa zgodnie z planem, druga linia na 20>40 MWh zostaje oddana do użytku. Zapewnoienie widoczność zamówienia z 12-24-miesięcznym wyprzedzeniem.
- Elon, kierujesz wieloma firmami, jakie jest twoje serce w twoich zainteresowaniach? Tesla stanowi większość mojego czasu pracy. Musimy się upewnić, że Tesla będzie prosperować i tak będzie w przyszłości.
- Spadek wolumenów r/r? Wyższa sprzedaż w tym roku niż w roku ubiegłym.
- Cathie Wood ujęła to najlepiej, należy ją postrzegać jako firmę zajmującą się sztuczną inteligencją/robotyką. Firma samochodowa to niewłaściwe ramy. Jeśli zadasz niewłaściwe pytanie, prawidłowa odpowiedź nie będzie możliwa. Jeśli nie uważasz, że $TSLA rozwiąże kwestię autonomii, nie powinieneś być inwestorem.
- Musk przy 25% kontroli głosów: bez względu na wszystko Tesla rozwiąże autonomię. Nie jestem pewien, czy wygra Optimus, czy przyszłe produkty, ale wystarczający impet dla autonomii, nawet jeśli Elon zniknie.
- Byłby bardziej powściągliwy w stosunku do Optimusa, gdyby nie był zaangażowany. Akcjonariusze mają możliwość ponownej ratyfikacji. Jeśli firma generuje przepływy pieniężne, może odkupić udziały (i zwiększyć procent udziałów Elona).
- Konsekwencje redukcji zatrudnienia? Miał długi okres dobrobytu. 5% błędów rocznie, kumuluje się do 25-30% w ciągu kilku lat. Naprawdę trzeba się zreorganizować, gdy nadchodzą nowe fazy wzrostu.
- Progresja w zakresie licencji FSD? Wystarczy, że będzie oczywiste, że podejście jest właściwe. Myślę, że staje się to oczywiste w wersji 12.3.
- Niech korzystają z tych samych kamer i komputera wnioskowującego, a następnie skorzystają z naszego oprogramowania.
- Licencjonowanie staje się metodą przetrwania. W przeciwnym razie nikt nie kupi Twojego samochodu. Inni producenci OEM poświęcają dużo czasu na rozwój swoich produktów. Umowa podpisana teraz zakończy się w samochodzie za trzy lata (w najlepszym wypadku) ze względu na ramy czasowe. Nie zdziwiłbym się, jeśli podpiszemy umowę w tym roku.
- Podejście cenowe? Tak, może być pozytywny w stosunku do FCF, w znaczący sposób.
- Termin uruchomienia FSD w innych regionach? Chiny? Planujemy wypuszczenie produktu pod nadzorem na dowolnym rynku, na którym możemy uzyskać zgodę organów regulacyjnych, co naszym zdaniem obejmuje Chiny.
- Stopień wpływu wspomnianych problemów na sprzedaż? Nie spodziewamy się, że takie sytuacje się powtórzą, drugi kwartał będzie znacznie lepszy. Q1 następowało jedno po drugim. Samochody na statkach nie mogą być dostarczane. Nadmierny popyt na Model 3 lub Y na jednym rynku, ale samochodów tam nie ma, nie można zaspokoić. Ponadto nadmiernie skomplikowaliśmy proces sprzedaży. W ciągu ostatnich kilku tygodni znacznie uproszczono.
- Przypadek użycia dodatkowej zdolności wnioskowania? Ludzie nie spodziewali się, że AWS będzie najcenniejszą częścią Amazona jako księgarni. Zarabianie na dodatkowej pojemności wydaje się oczywiste. 100 GW to więcej niż jakakolwiek inna firma. Być może Apple miałby ich więcej, ale nie może z nich korzystać ze względu na ograniczoną baterię. Rozproszone, chłodzone cieczą obliczenia o dużej mocy, za które już zapłacono. Możliwość podziału zysków z właścicielem.
- 4680 rampa? Robimy dobre postępy. Nie myśl, że jest to bardzo ważne w najbliższej przyszłości. Myślę, że do końca tego roku przewyższy liczbę dostawców, a potem będziemy się dalej doskonalić. Rampy dotyczą rampy Cybertruck. Nie będę po prostu losowo budować 4680 bez miejsca, w którym można je umieścić. 4680 było częściowo zabezpieczeniem dostępności dostaw gdzie indziej.
- Możliwość sprzedaży 4680 innym osobom? Wygląda na to, że zamówienia na baterie spadły. Ceny są znacznie bardziej konkurencyjne od dostawców. 4680 pomógł także zrozumieć łańcuch dostaw wyższego szczebla i pomógł obniżyć koszty dostawców.
Tesla skupia się na rozwoju technologii autonomicznych pojazdów, takich jak FSD i robotaxi, kosztem wprowadzania na rynek nowych modeli. Według niektórych ekspertów, to właśnie brak konkretnych planów strategicznych na najbliższe lata przyczynił się do ostatnich spadków na giełdzie. Doszło również do rezygnacji kluczowych menedżerów oraz do
największych zwolnień w historii firmy.
Tesla wyprodukowała także o ponad 46 000 pojazdów więcej niż zdołała dostarczyć w tym kwartale. Mimo tych wyzwań, sytuacja firmy może okazać się lepsza, niż wydaje się na pierwszy rzut oka.
Pomimo napotkanych przeszkód,
Tesla ponownie zajęła pozycję światowego lidera w sprzedaży elektrycznych pojazdów pod względem ilości, wyprzedzając BYD. To może świadczyć bardziej o wyzwaniach w całej branży niż o problemach samej firmy. Modele takie jak Cybertruck i Model 2, znany jako "tania Tesla", mimo niepewności, mogą w przyszłości generować nowe źródła dochodu. Dodatkowo, firma dostosowuje się do trudnych warunków rynkowych,
obniżając ceny swoich samochodów.