Tesla przygotowuje się do kolejnego strategicznego ruchu na konkurencyjnym rynku chińskim. Według najnowszych doniesień, amerykański producent samochodów elektrycznych planuje wprowadzenie tańszej wersji popularnego crossovera Model Y, która ma być produkowana w fabryce w Szanghaju. Model o wewnętrznej nazwie kodowej "E41" ma kosztować nawet o 20% mniej niż obecna wersja, co może znacząco wzmocnić pozycję Tesli w obliczu rosnącej konkurencji na chińskim rynku pojazdów elektrycznych.
Spis treści - czego dowiesz się z artykułu:
- Jakie są plany Tesli dotyczące produkcji tańszej wersji Modelu Y
- Na czym polegać będą modyfikacje w nowym modelu
- Dlaczego Tesla zdecydowała się na obniżenie kosztów produkcji
- Jak nowy model może wpłynąć na pozycję Tesli na chińskim rynku
- Kiedy możemy spodziewać się wprowadzenia nowego modelu na rynek
Tańsza wersja Model Y o nazwie kodowej E41 - Tesla stawia na ekonomiczną wersję bestsellerowego SUV-a?
Według informacji przekazanych przez agencję Reuters, powołującą się na trzy osoby zaznajomione ze sprawą, Tesla rozpocznie masową produkcję modelu E41 w 2026 roku. Co istotne, produkcja ma odbywać się na istniejących już liniach produkcyjnych w fabryce w Szanghaju, która obecnie jest największym zakładem produkcyjnym Tesli na świecie pod względem wydajności.
Nowy Model Y ma być mniejszy od niedawno odświeżonej wersji Modelu Y, która zadebiutowała w Chinach w styczniu 2025 roku. Głównym wyróżnikiem ma być jednak znacznie niższa cena - według źródeł Reutersa, samochód ma kosztować co najmniej o 20% mniej od standardowego odpowiednika. Jest to kluczowy element strategii, który ma pomóc Tesli bronić swojego udziału w rynku w obliczu szybko rosnącej konkurencji ze strony chińskich producentów pojazdów elektrycznych.
Model Y E41 - strategiczna odpowiedź na lokalną konkurencję
Jak podaje lokalny serwis informacyjny 36kr, za rozwój tańszej wersji Modelu Y odpowiedzialny jest chiński zespół Tesli. Jest to bezpośrednia reakcja na zaciekłą konkurencję na rynku chińskim, gdzie lokalni producenci systematycznie zwiększają swój udział kosztem zagranicznych marek, w tym Tesli.
Według doniesień, nowy model nie będzie znacząco różnił się od obecnego Modelu Y pod względem baterii, mocy i podwozia. Tesla China wykorzystuje w tym przypadku podejście znane jako "depop" - metodologię rozwojową stosowaną w firmie, która pozwala na szybkie wprowadzenie produktu na rynek poprzez uproszczenie konfiguracji przy jednoczesnym zachowaniu głównych cech i funkcjonalności pojazdu.
Interesującym szczegółem jest odejście od tradycyjnej angielskiej nazwy na rzecz kodu projektu składającego się z liter i cyfr - stąd oznaczenie "E41". Jest to zmiana w dotychczasowym podejściu Tesli do nazewnictwa modeli.
Model Y E41 - harmonogram wprowadzenia na rynek uzależniony od wyników sprzedaży
Choć oficjalnie mowa jest o rozpoczęciu masowej produkcji w 2026 roku, harmonogram wprowadzenia modelu E41 na rynek może ulec zmianie. Według 36kr, termin premiery będzie zależał od realizacji zamówień na niedawno odświeżony Model Y. Jeśli sprzedaż zaktualizowanej wersji nie będzie spełniać oczekiwań, Tesla może zdecydować się na wprowadzenie tańszego modelu już pod koniec 2025 roku.
Co ciekawe, samochód produkowany w Szanghaju ma być sprzedawany głównie na rynku chińskim, choć według jednego ze źródeł Reutersa, model ma być również produkowany w Europie i Ameryce Północnej. W tym przypadku nie podano jednak konkretnych ram czasowych.
Tesla traci udziały na chińskim rynku pojazdów elektrycznych
Decyzja o wprowadzeniu tańszej wersji Modelu Y nie jest przypadkowa. Mimo że Model Y pozostaje jednym z najlepiej sprzedających się modeli w Chinach, udział Tesli w tym kraju systematycznie spada od kilku lat.
Dane China Passenger Car Association (CPCA) pokazują, że w lutym 2025 roku Tesla sprzedała w Chinach 26 777 pojazdów, co oznacza spadek o 11,2% w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Amerykański producent zajął zaledwie 7. miejsce na chińskim rynku pojazdów nowych źródeł energii (NEV) z udziałem wynoszącym 3,8% - dla porównania, w styczniu było to 4,5%, a rok wcześniej 7,8%.
Jeszcze bardziej niepokojący jest spadek udziału Tesli na rynku pojazdów elektrycznych zasilanych akumulatorami (BEV). W lutym 2025 roku wyniósł on 6,3%, podczas gdy w analogicznym miesiącu w latach 2021, 2022, 2023 i 2024 było to odpowiednio 22,61%, 11,26%, 11,50% i 13,64%. Te liczby jasno pokazują, że Tesla systematycznie traci swoją pozycję na chińskim rynku.
Globalna strategia obniżania kosztów produkcji
Warto zauważyć, że wprowadzenie modelu E41 wpisuje się w szerszą strategię Tesli polegającą na obniżaniu kosztów produkcji i oferowaniu tańszych wersji popularnych modeli. W sierpniu 2024 roku firma wprowadziła na rynek tańszą wersję Modelu 3 w Meksyku.
Co ciekawe, za tańszą wersją Modelu Y stoi chiński zespół Tesli, podczas gdy za tańszym Modelem 3 odpowiada centrala firmy w Stanach Zjednoczonych. Pokazuje to, jak istotny dla Tesli jest rynek chiński i jak duże znaczenie ma adaptacja produktów do lokalnych warunków i oczekiwań konsumentów.
Czy tańszy Model Y E41 odwróci spadkowy trend?
Wprowadzenie tańszej wersji Modelu Y może być kluczowe dla przyszłości Tesli na chińskim rynku. W obliczu rosnącej konkurencji ze strony lokalnych producentów, którzy oferują coraz bardziej zaawansowane pojazdy elektryczne w atrakcyjnych cenach, Tesla musi dostosować swoją strategię, aby utrzymać konkurencyjność.
Model E41, z ceną niższą o co najmniej 20% od standardowej wersji, może przyciągnąć nowych klientów, którzy do tej pory nie mogli sobie pozwolić na zakup Tesli. Jednocześnie, zachowując kluczowe cechy i funkcjonalności Modelu Y, nowy wariant powinien spełniać oczekiwania jakościowe, z których słynie marka.
Dla potencjalnych nabywców pojazdów elektrycznych w Chinach oznacza to dostęp do technologii Tesli w bardziej przystępnej cenie. Dla rynku motoryzacyjnego jako całości jest to kolejny sygnał, że konkurencja w segmencie pojazdów elektrycznych zaostrza się, co z czasem powinno prowadzić do dalszego spadku cen i większej dostępności tego typu pojazdów.
Pozostaje czekać na oficjalne potwierdzenie tych doniesień przez Teslę oraz na szczegółowe informacje dotyczące specyfikacji i dokładnej ceny modelu E41. Jedno jest pewne - chiński rynek pojazdów elektrycznych pozostaje areną zaciętej rywalizacji, a Tesla nie zamierza oddawać pola bez walki.