Rok 2024 to czas dynamicznych zmian na rynku samochod贸w elektrycznych BEV (Battery Electric Vehicles). Liderzy walcz膮 o utrzymanie swoich pozycji, chi艅skie marki szturmuj膮 podium, a niespodzianki czekaj膮 na ka偶dym kroku. Tesla wci膮偶 przewodzi, ale BYD depcze jej po pi臋tach, zmniejszaj膮c dystans do zaledwie 124 tysi臋cy sprzedanych aut. Tymczasem Geely zaskoczy艂o wszystkich, notuj膮c wzrost a偶 o 51% i wskakuj膮c na trzecie miejsce, wyprzedzaj膮c Volkswagena i Hyundai-Kia. Zobacz, kto wygrywa, kto traci, i jakie marki wyznaczaj膮 trendy na rynku elektryk贸w.
Sprzeda偶 samochod贸w elektrycznych na 艣wiecie w 2024 - dane
Dane dotycz膮ce sprzeda偶y samochod贸w elektrycznych BEV (Battery Electric Vehicles) za okres od stycznia do wrze艣nia 2024 roku pochodz膮 z analizy przeprowadzonej przez
Car Industry Analysis. Prezentuj膮 one szczeg贸艂owy obraz globalnego rynku, wskazuj膮c lider贸w sprzeda偶y, trendy oraz zmiany w pozycji czo艂owych producent贸w.
Analiza ta jest oparta na liczbie sprzedanych pojazd贸w elektrycznych na ca艂ym 艣wiecie i pozwala zrozumie膰, w jakim kierunku zmierza rynek elektromobilno艣ci.
Tesla nadal na prowadzeniu, ale BYD zmniejsza dystans
Tesla utrzymuje pozycj臋 lidera rynku z wynikiem 1,293,656 sprzedanych pojazd贸w, jednak przewaga nad chi艅skim BYD zmala艂a do 124 tysi臋cy sztuk. Dla por贸wnania, w tym samym okresie w 2023 roku r贸偶nica ta wynosi艂a a偶 276 tysi臋cy pojazd贸w. Wynika to z faktu, 偶e Tesla odnotowa艂a spadek sprzeda偶y o 2,6%, podczas gdy BYD zanotowa艂 imponuj膮cy wzrost o 11,6%. Je艣li tempo wzrostu BYD utrzyma si臋 do ko艅ca roku, chi艅ski producent mo偶e zdetronizowa膰 Tesl臋 w 2025 roku.
Geely z najwi臋kszym wzrostem w czo艂贸wce
Jednym z najwi臋kszych zwyci臋zc贸w 2024 roku jest Geely, kt贸ry zwi臋kszy艂 sprzeda偶 o 51% w por贸wnaniu z rokiem poprzednim, osi膮gaj膮c wynik 507,259 pojazd贸w. Dzi臋ki temu chi艅ska marka awansowa艂a na trzecie miejsce, wyprzedzaj膮c grup臋 Volkswagen (-4,7%) oraz Hyundai-Kia (-8,1%). Sukces Geely to efekt popularno艣ci modeli Volvo EX30, submarki Galaxy oraz Zeekr.
BMW wyprzedza Mercedesa w wy艣cigu niemieckich gigant贸w
BMW odnotowa艂o wzrost sprzeda偶y o 19%, co czyni je liderem w艣r贸d niemieckich producent贸w BEV. Tymczasem Mercedes zanotowa艂 spadek o 22%, g艂贸wnie z powodu s艂abej sprzeda偶y modeli EQE i EQS, kt贸re odbiegaj膮 od tradycyjnego DNA marki. Grupa Audi (w艂膮czaj膮c Volkswagen Group) r贸wnie偶 traci (-6%), co wskazuje na wyzwania zwi膮zane z transformacj膮 na elektryczno艣膰.
Problemy w Stellantis i GAC
W艣r贸d najwi臋kszych przegranych w pierwszej dziesi膮tce znajduje si臋 GAC, kt贸rego sprzeda偶 spad艂a z powodu przebudowy marek AION i Hyptec. Stellantis natomiast odnotowa艂 spadek o 17%, g艂贸wnie z powodu ni偶szej sprzeda偶y Fiata 500 oraz op贸藕nie艅 w wprowadzeniu Citro毛na e-C3 na rynek europejski.
Dynamika w drugiej dziesi膮tce
- Leapmotor podwoi艂 swoj膮 sprzeda偶 i zdoby艂 mocn膮 pozycj臋 w Chinach.
- General Motors odnotowa艂 wzrost o 56%, dzi臋ki sukcesowi modeli Chevrolet Blazer EV oraz Cadillac Lyriq.
- Ford straci艂 17%, co przypisuje si臋 s艂abej sprzeda偶y modelu F-150 Lightning i braku zainteresowania nowym Explorerem EV.
- Xiaomi zaskoczy艂o rynek, sprzedaj膮c 69,790 pojazd贸w w pierwszym roku dzia艂alno艣ci na rynku BEV. Planowany wprowadzenie SUV-a mo偶e jeszcze bardziej przyspieszy膰 wzrost tej marki.
- Vinfast zwi臋kszy艂 sprzeda偶 o 107%, zyskuj膮c popularno艣膰 dzi臋ki modelowi VF 3 w Wietnamie i na Filipinach.
Jak wygl膮da sprzeda偶 samochod贸w elektrycznych na 艣wiecie w 2024 - wnioski
Rok 2024 pokazuje, 偶e chi艅skie marki zyskuj膮 coraz wi臋ksz膮 przewag臋 na globalnym rynku BEV, zar贸wno pod wzgl臋dem sprzeda偶y, jak i tempa wzrostu. Tesla i inne zachodnie marki stoj膮 przed wyzwaniem, by nad膮偶y膰 za dynamicznymi zmianami i rosn膮c膮 konkurencj膮. Czy chi艅scy producenci, tacy jak BYD, Xiaomi czy Geely, prze艣cign膮 zachodnich gigant贸w w nadchodz膮cych latach? Odpowied藕 na to pytanie mo偶e ukszta艂towa膰 przysz艂o艣膰 bran偶y motoryzacyjnej.
藕r贸d艂o: Car Industry Analysis