SCT w Krakowie - co zmienia się od 2026 roku?

4 min. czytania
aktualności, ekologia
Od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie wchodzi w życie SCT w Krakowie - Strefa Czystego Transportu obejmująca obszar do granic IV obwodnicy. Celem jest ograniczenie smogu i emisji NO₂, co ma korzystnie wpłynąć na zdrowie mieszkańców. W tym artykule tłumaczymy, jakie normy muszą spełniać samochody - i kto zyska, a kto straci.


Spis treści - czego dowiesz się z artykułu?
  • Co to jest SCT w Krakowie i skąd pomysł na strefę czystego transportu
  • Jakie będą normy emisji i kluczowe daty wprowadzenia strefy
  • Kto może wjechać do strefy bez ograniczeń?
  • Ile będą kosztować wjazdy pojazdów niespełniających norm?
  • Co da SCT w Krakowie - korzyści, wątpliwości, odgłosy społeczne

Czym jest SCT w Krakowie i dlaczego powstaje?

SCT w Krakowie to system ograniczeń dla starszych pojazdów spalinowych w oparciu o normy Euro -  benzyny min. Euro 4, diesle min. Euro 6. To część działań na rzecz poprawy jakości powietrza, mających ograniczyć emisję NO₂ z transportu, odpowiedzialnego za 78 % tego zanieczyszczenia 


W 2026 roku granice strefy wyznaczać będzie IV obwodnica Krakowa .

Jakie będą normy emisji i kluczowe daty wprowadzenia strefy

Od 1.01.2026:

Samochody osobowe/dostawcze do 3,5 t: 

  • benzyna – Euro 4 (2005+), 
  • diesel – Euro 6 (2014+) 

Ciężarówki/autobusy: 

  • benzyna Euro 4 (2005+), 
  • diesle Euro 6 (2012+) 
SCT w Krakowie zastępuje wcześniejsze fazy planowania oparte na kolejnych etapach restrykcji, jednak ostateczne przepisy obowiązują od początku 2026 roku.

Wyłączenia - kto wjedzie bez ograniczeń?

– mieszkańcy Krakowa (współwłaściciele, leasing, auta służbowe) po rejestracji pojazdu 
– osoby z kartą parkingową dla niepełnosprawnych,
– pojazdy transportujące pacjentów, specjalne i zabytkowe po zgłoszeniu.

Ci, którzy dostaną zwolnienie przed wejściem w życie uchwały, będą mogli wjeżdżać „bezterminowo”, nawet jeśli ich auta nie spełniają nowych norm.

Opłaty za wjazd - co zapłacą kierowcy spoza Krakowa?

Pojazdy niespełniające norm i niezarejestrowane jako mieszkańcy będą mogły wjeżdżać przez trzy lata (2026–2028) po uiszczeniu opłat:
  • 2,50 zł/godzinę,
  • 5 zł/dobę (2026), 15 zł/dobę (2027),
  • abonament miesięczny: 100 zł (2026), 250 zł (2027), 500 zł (2028)
 
 Auto z zagraniczną rejestracją również musi zostać zgłoszone przed wjazdem.

Co da SCT w Krakowie - korzyści, wątpliwości, odgłosy społeczne

Korzyści: realne ograniczenie emisji tlenków azotu (NO₂) po wejściu norm Euro 4/6; poprawa jakości powietrza oraz komfortu życia. SCT w Krakowie realizuje unijne założenia dotyczące emisji w centrach miast.

Wątpliwości: część społeczeństwa krytykuje całościowy zakres strefy – objęcie aż do IV obwodnicy oraz restrykcyjne normy Euro 6 wcześniej spotykane głównie w centrach Berlina czy Mediolanu . Krytycy podnoszą, że SCT w Krakowie to „druga wojna z mieszkańcami” – i że ograniczenia faworyzują bardziej zamożnych kierowców.

Społeczny rezonans: podczas głosowania w radzie miasta przyjęto uchwałę stosunkiem 24:12 (przeciw PiS), 6 wstrzymujących. Zaraz po głosowaniu odbyły się protesty i manifestacje, zarówno przeciwników, jak i zwolenników SCT.

SCT w Krakowie - co zmienia się od 2026 roku? Podsumowanie


Od 1 stycznia 2026 roku Kraków jako pierwsze miasto w Polsce wprowadza Strefę Czystego Transportu (SCT) obejmującą niemal całe miasto – aż do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że do centrum nie wjadą już starsze, wysokoemisyjne samochody.
Dla większości kierowców kluczowe będą normy emisji spalin:
  • benzyna – minimum Euro 4 (auta wyprodukowane od 2005 roku),
  • diesel – minimum Euro 6 (auta wyprodukowane od 2014 roku).
Mieszkańcy Krakowa, którzy wcześniej zarejestrują swój pojazd i spełnią określone warunki, otrzymają zwolnienia bezterminowe, nawet jeśli ich auta nie spełniają wymagań. Pojazdy spoza Krakowa będą mogły wjeżdżać do strefy tylko po uiszczeniu opłat (np. 5 zł za dobę w 2026 roku), a te stawki będą wzrastać z każdym kolejnym rokiem.

Celem SCT jest radykalne ograniczenie emisji NO₂ i poprawa jakości powietrza. Decyzja wzbudza jednak kontrowersje - część mieszkańców obawia się kosztów i ograniczeń. Jedno jest pewne: od 2026 roku Kraków wchodzi w nową erę mobilności, która wymaga dostosowania się do ekologicznych realiów.

SCT w Krakowie to odważny krok w stronę ograniczenia smogu - obejmuje duży obszar miasta i wymaga spełniania rygorystycznych norm emisyjnych. Mieszkańcy zarejestrowani przed wejściem uchwały budzą prawdziwy spokój. Dla innych - pojawią się koszty wjazdu lub konieczność wymiany auta. 

Powiązane artykuły: