Strefa Czystego Transporu w Krakowie została ogłoszona. Ma wejść w życie z początkiem 2026, a nie jak zapowiadano wcześniej - 1 lipca 2025. Z tego artykułu dowiesz się - jaki obszar obejmie Strefa Czystego Transportu w Krakowie, jakie są założenia SCT w Krakowie i co w przypadku gdy pojazdy nie spełniają wymagań?
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie - podstawowe informacje
Kiedy SCT zacznie obowiązywać w Krakowie?
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie zaplanowano na 1 stycznia 2026 roku. Od tego momentu zaczną obowiązywać nowe zasady dotyczące wjazdu pojazdów spalinowych.
Zakres terytorialny Strefy Czystego Transportu w Krakowie - mapa
Strefa obejmie obszar znajdujący się w granicach IV obwodnicy Krakowa, co stanowi mniej więcej połowę powierzchni miasta. Jej granice ustalono w oparciu o układ głównych dróg oraz przebieg miejskiej obwodnicy. Poniżej zamieszczamy zaktualizowaną mapę SCT:
Kilka miesięcy temu został zaprezentowany projekt Sterfy Czystego Transportu w Krakowie, poniżej przedstawiamy jego główne założenia projekty STC. W odpowiedzi na rosnące wyzwania związane z zanieczyszczeniem powietrza, Kraków planuje wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT), której celem jest ograniczenie emisji szkodliwych substancji pochodzących z transportu drogowego.
Projekt uchwały w tej sprawie został poddany szerokim konsultacjom społecznym, aby dostosować rozwiązania do potrzeb mieszkańców i skutecznie poprawić jakość powietrza w mieście.
Strefa Czystego Transportu (SCT) w Krakowie - kluczowe założenia
Celem wprowadzenia SCT jest poprawa jakości powietrza w Krakowie poprzez ograniczenie emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu drogowego.
Projekt uchwały dotyczący Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie, dostępny
tutaj, zawiera
kluczowe informacje na temat planowanych regulacji. Poniżej przedstawiamy najważniejsze założenia tego projektu.
Wymagania techniczne Sterfy Czystego Transportu dla pojazdów
- Wymogi dla pojazdów osobowych:
- Samochody benzynowe (w tym z instalacją LPG) muszą być wyprodukowane co najmniej w 2005 roku lub spełniać normę emisji Euro 4.
- Samochody z silnikami diesla muszą być wyprodukowane co najmniej w 2014 roku lub spełniać normę emisji Euro 6.
- Wymogi dla pojazdów powyżej 3,5t (autobusy, ciężarówki):
- Samochody benzynowe muszą być wyprodukowane co najmniej w 2005 roku lub spełniać normę emisji Euro 4.
- Samochody z silnikami diesla muszą być wyprodukowane co najmniej w 2012 roku lub spełniać normę emisji Euro 6.
Posiadacze samochodów z polskimi tablicami rejestracyjnymi, które spełniają wymagane normy, nie muszą podejmować żadnych dodatkowych działań. Takie pojazdy będą automatycznie uznawane za uprawnione do wjazdu i poruszania się po Strefie Czystego Transportu.
Wyłączenia dla mieszkańców Krakowa
Mieszkańcy Krakowa, którzy odprowadzają tu podatki dochodowe, będą mogli poruszać się swoimi pojazdami niespełniającymi wymogów technicznych po SCT bez ograniczeń, pod warunkiem, że przed wejściem w życie uchwały w czerwcu są/zostaną właścicielami lub współwłaścicielami pojazdów.
Dodatkowe zwolnienia
Z zakazu wjazdu do SCT dodatkowo zwolnione będą:
- pojazdy specjalne (np. maszyny budowlane, pojazdy techniczne, kampery, maszyny rolnicze);
- pojazdy zabytkowe, wykorzystywane sporadycznie, często w ramach wydarzeń kulturalnych;
- pojazdy zgłoszone przez osoby legitymujące się kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami;
- pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych znajdujących się w strefie, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i wybrania docelowej placówki. Zwolnienie obowiązuje w dniu realizacji świadczenia zdrowotnego.
Opłaty emisyjne dla pojazdów, które nie spełniają wymogów SCT
W latach 2026-2028 dla pojazdów niespełniających wymagań SCT, przewidziano możliwość wjazdu do strefy Czystego Transportu po uiszczeniu opłaty emisyjnej.
Stawki opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu w Krakowie:
- Godzinowa opłata: 2,50 zł za godzinę,
- Dzienna opłata: 5 zł za dzień w 2026 roku oraz 15 zł od 2027. Potem przestaje obowiązywać.
- Abonament miesięczny: 100 zł (2026 r.), 250 zł (2027 r.), 500 zł (2028 r.).
Granice Strefy Czystego Transportu w Krakowie - mapa
Strefa Czystego Transportu w Krakowie została ogłoszona w czerwcu, a . Strefa obejmie niemal całe miasto Kraków, z wyłączeniem terenów na wschód od drogi ekspresowej S7 oraz kluczowych łączników do obwodnicy autostradowej, takich jak ul. Zakopiańska, al. 29 Listopada czy ul. Wielicka. Ma to na celu zapewnienie dostępu do ważnych miejsc, takich jak szpitale czy parkingi Park&Ride, oraz uniknięcie utrudnień dla mieszkańców i firm.
Poniższa mapa przedstawia początkowe propozycje zmian dla SCT w Krakowie:

a poniżej widzimy już właściwą mapę SCT, która będzie obowiązywać w Krakowie od stycznia 2026:

Jak możemy zaobserwować Obszar Strefy Czystego Transportu w Krakowie zmniejszył się, w porównaniu do propozycji sprzed kilku miesięcy. Natomiast SCT zajmie znaczny obszar Krakowa.
Identyfikacja uprawnionych pojazdów
Planowane jest wykorzystanie automatycznego systemu weryfikacji uprawnień pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP). Dla pojazdów, których dane nie są dostępne w CEP, przewidziano możliwość zgłoszenia pojazdu do systemu i oznaczenia go specjalną nalepką.
Wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami
Projekt uchwały przewidywał wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami, umożliwiając im swobodne poruszanie się po strefie. W oficjalnej informacji nie było o tym informacji.
Automatyzacja kontroli
Planowane jest wprowadzenie automatycznych systemów kontroli pojazdów, co ma na celu redukcję zbędnej biurokracji i usprawnienie egzekwowania przepisów.
Kontrolę przestrzegania przepisów SCT będą prowadzić Straż Miejska Miasta Krakowa oraz Policja, zgodnie z obowiązującymi uprawnieniami.
Projekt uchwały został opracowany w wyniku konsultacji społecznych, które odbyły się od 29 listopada 2024 roku do 17 stycznia 2025 roku, obejmujących m.in. spotkania z mieszkańcami oraz ankiety.
Kiedy zacznie obowiązywać uchwała o SCT w Krakowie?
Moment wejścia w życie
Uchwała dotycząca Strefy Czystego Transportu zacznie obowiązywać 7 dni po jej publikacji przez Wojewodę Małopolskiego w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego.
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie to krok w stronę poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców. Dzięki konsultacjom społecznym projekt uchwały został dostosowany do potrzeb i oczekiwań krakowian, co zwiększa szanse na jego skuteczne wdrożenie i akceptację społeczną.
Zobacz też:
SCT w Krakowie - co zmienia się od 2026 roku?
źródło:
https://ztp.krakow.pl/sct/sct-w-krakowiehttps://ztp.krakow.pl/wp-content/uploads/2024/12/projekt_uchwala_SCT_KRK.pdf