Holandia stanowi kluczowy rynek europejski dla wielu chi艅skich marek produkuj膮cych pojazdy elektryczne, w tym dla firmy Nio. Dane dotycz膮ce dostaw z kwietnia wskazuj膮, 偶e Nio nie odnotowa艂o znacz膮cego wzrostu sprzeda偶y w tym miesi膮cu. Chi艅ski producent pojazd贸w elektrycznych dostarczy艂 w kwietniu zaledwie o jeden samoch贸d wi臋cej ni偶 w marcu, osi膮gaj膮c 艂膮czn膮 liczb臋 103 dostarczonych pojazd贸w od stycznia do kwietnia.
Dodatkowo, na terenie Holandii funkcjonuje 9 stacji wymian baterii Nio, co stanowi du偶y koszt inwestycyjny. Czy firma Nio utrzyma strategi臋 sprzeda偶ow膮?
Nio osi膮ga niskie wyniki sprzeda偶owe w Holandii
Na platformie X -
Tycho de Feijter, kt贸ry obserwuje chi艅skich producent贸w samochod贸w elektrycznych, opublikowa艂 statystyki dostarczonych samochod贸w NIO z Holandii (dane nie s膮 ju偶 dost臋pne). Numery za po艣rednictwem holenderskiej organizacji dealerskiej BOVAG.
Nio - dostawy samochod贸w w Holandii w 1 kwartale 2024
- stycze艅: 10
- luty: 20
- marzec: 21
- kwiecie艅: 22
Widoczny jest niewielki wzrost, ale liczby s膮 zdecydowanie za niskie w stosunku do wszystkich inwestycji, kt贸re NIO inwestuje, mi臋dzy innymi: stacje wymiany baterii (9 w Holandii) i bardzo du偶ymi salonami NIO w najdro偶szych lokalizacjach.
Podzia艂 modelu na kwiecie艅 i marzec
- SUV EL6: 3 w kwietniu, 8 w marcu
- SUV EL7: 0 w kwietniu, 3 w marcu
- ET5/ET5T sedan/kombi: 6 w kwietniu, 6 w marcu
- ET7 sedan: 13 w kwietniu, 4 w marcu.
Zestawienie pokazuje, 偶e sprzeda偶 du偶ych SUV-贸w mocno spad艂a, a sprzeda偶 ET5/ET5T w dalszym ci膮gu rozczarowuje. NIO spodziewa艂o si臋 wiele po kombi ET5T w Europie, ale jak dot膮d nie wysz艂o. Wzros艂a sprzeda偶 sedana ET7. Sprzeda偶 ta skierowana jest g艂贸wnie do przedsi臋biorstw taks贸wkarskich na lotniskach, a nie do konsument贸w.
Nio - czy system BaaS, znany jako wymiana baterii przekona konsument贸w?
W przesz艂o艣ci Europa rozwa偶a艂a wprowadzenie stacji wymiany baterii, kt贸re mia艂yby eliminowa膰 problem d艂ugotrwa艂ego 艂adowania pojazd贸w elektrycznych. Pomys艂 ten jednak nie przyj膮艂 si臋 ze wzgl臋du na skomplikowanie i wysokie koszty. Marka Nio podj臋艂a jednak to wyzwanie i rozpocz臋艂a budow臋 takich stacji. Co ciekawe, wi臋kszo艣膰 z istniej膮cych stacji tej chi艅skiej firmy wymaga艂a obecno艣ci operatora. Tylko modele stacji najnowszych generacji s膮 w pe艂ni zautomatyzowane.
Europa eksperymentowa艂a kiedy艣 z modelem abonamentowym na baterie, promuj膮c to rozwi膮zanie jako spos贸b na obni偶enie ceny zakupu samochod贸w oraz zmniejszenie obaw klient贸w zwi膮zanych z degradacj膮 akumulator贸w.
Jednak koncepcja ta nie przyj臋艂a si臋, poniewa偶 konsumenci szybko zauwa偶yli, 偶e elektryczne pojazdy oferowane w ten spos贸b nie s膮 ta艅sze ni偶 tradycyjne samochody spalinowe, a miesi臋czny abonament niweluje oszcz臋dno艣ci wynikaj膮ce z mniejszych wydatk贸w na paliwo.
Tymczasem firma Nio zdecydowa艂a si臋 kontynuowa膰 sprzeda偶 samochod贸w z bateriami w modelu abonamentowym (BaaS - Bateria jako us艂uga), licz膮c na obni偶enie koszt贸w dla u偶ytkownik贸w. System BaaS, znany jako wymiana baterii, mia艂 sta膰 si臋 us艂ug膮, kt贸ra wyr贸偶nia go na tle konkurencji (USP).
Nio osi膮ga niskie wyniki sprzeda偶owe w Holandii
Chi艅ski producent samochod贸w usi艂uje uzasadni膰 wysokie ceny swoich modeli poprzez konkuruj膮c膮 z niemieckimi premium markami jako艣膰 wyko艅czenia. Jednak偶e g艂贸wnymi wyzwaniami pozostaj膮 wysokie koszty samochod贸w oraz z艂o偶ony i kosztowny system cenowy BaaS. W por贸wnaniu z cenami oferowanymi przez Tesl臋, ceny Nio mog膮 wydawa膰 si臋 nieproporcjonalnie wysokie.
殴r贸d艂o