Niemcy s膮 liderem w europejskiej produkcji samochod贸w elektrycznych.
W 2023 roku niemieccy producenci samochod贸w wyprodukowali oko艂o 1,27 miliona BEV-贸w i PHEV-贸w, co stawia ich na drugim miejscu na 艣wiecie, zaraz za Chinami. Jednak rok 2024 zapowiada si臋 jako pe艂en wyzwa艅.
Niemcy: numer 1 w Europie, numer 2 na 艣wiecie
Wed艂ug niemieckiego stowarzyszenia przemys艂u motoryzacyjnego VDA, w 2023 roku z niemieckich linii produkcyjnych zjecha艂o 995 000 w pe艂ni elektrycznych pojazd贸w. To imponuj膮ce osi膮gni臋cie, kt贸re umacnia pozycj臋 Niemiec jako lidera w Europie.
Chi艅ska dominacja a niemieckie eksporty
Chiny wci膮偶 dominuj膮 w globalnej produkcji pojazd贸w elektrycznych, ale wi臋kszo艣膰 ich produkcji pozostaje na rynku krajowym. W przeciwie艅stwie do tego, 76% niemieckich pojazd贸w elektrycznych jest sprzedawanych za granic膮. Stany Zjednoczone zajmuj膮 trzecie miejsce pod wzgl臋dem produkcji EV na 艣wiecie. Niemcy, b臋d膮ce domem dla gigant贸w motoryzacyjnych takich jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, produkuj膮 wi臋cej pojazd贸w elektrycznych ni偶 Hiszpania i Francja razem wzi臋te.
Niemcy w czo艂贸wce produkcji elektrycznych samochod贸w - prognozy na przysz艂o艣膰
Z raportu DW wynika, 偶e Federalny Urz膮d Transportu Samochodowego przewiduje, 偶e do 1 stycznia 2030 roku w Niemczech zarejestrowanych b臋dzie oko艂o 10 milion贸w pojazd贸w elektrycznych, co stanowi艂oby 20-25% ca艂ego rynku.
Wyboista droga w 2024 roku
Rok 2024 nie zapowiada si臋 jednak tak r贸偶owo. Niemiecki rz膮d niespodziewanie wstrzyma艂 program dotacji na pojazdy elektryczne, kt贸ry mia艂 trwa膰 do ko艅ca 2024 roku. Decyzja ta by艂a wynikiem rewizji bud偶etu na 2024 rok, kt贸ra ujawni艂a deficyt w wysoko艣ci 60 miliard贸w euro, zmuszaj膮c rz膮d do rezygnacji z kilku program贸w.
Nowe warunki dotacji
Do ko艅ca 2023 roku program oferowa艂 do 6750 euro dotacji na pojazdy elektryczne. Od 1 stycznia 2024 roku dotacja na BEV-y o warto艣ci do 45 000 euro wynosi 3 000 euro, a producenci musz膮 do艂o偶y膰 kolejne 1 500 euro, co daje 艂膮cznie 4 500 euro. Pojazdy o wy偶szej warto艣ci nie kwalifikuj膮 si臋 ju偶 do dotacji.
Wyzwania technologiczne
Niemieccy producenci samochod贸w staj膮 przed wyzwaniami zwi膮zanymi z rozwojem oprogramowania i 艂a艅cucha dostaw, pozostaj膮c w tyle za Tesl膮 i chi艅skimi OEM-ami, kt贸re maj膮 bardziej zaawansowane technologie EV i wydajniejsze 艂a艅cuchy dostaw. Cz臋sto musz膮 wsp贸艂pracowa膰 z ameryka艅skimi i azjatyckimi firmami, aby zaspokoi膰 swoje potrzeby w zakresie baterii, co prowadzi do problem贸w z zale偶no艣ci膮 i op贸藕nia rozw贸j technologii baterii.
Wzrost mo偶liwo艣ci produkcji baterii
Niemcy jednak nie pozostaj膮 w tyle, je艣li chodzi o zwi臋kszenie swoich mo偶liwo艣ci produkcji baterii. Firmy takie jak Volkswagen nawi膮zuj膮 wsp贸艂prac臋 z Northvolt, aby zapewni膰 stabilny 艂a艅cuch dostaw baterii do pojazd贸w elektrycznych, co mo偶e w przysz艂o艣ci poprawi膰 pozycj臋 Niemiec na globalnym rynku EV.
Niemcy z pewno艣ci膮 pozostaj膮 kluczowym graczem w produkcji pojazd贸w elektrycznych, ale nadchodz膮ce lata b臋d膮 wymaga艂y dalszych inwestycji i innowacji, aby utrzyma膰 t臋 pozycj臋 na tle rosn膮cej konkurencji.