Niemcy jako lider w europejskiej produkcji samochodów elektrycznych

3 min. czytania
aktualności
Niemcy są liderem w europejskiej produkcji samochodów elektrycznych.
W 2023 roku niemieccy producenci samochodów wyprodukowali około 1,27 miliona BEV-ów i PHEV-ów, co stawia ich na drugim miejscu na świecie, zaraz za Chinami. Jednak rok 2024 zapowiada się jako pełen wyzwań.

Niemcy: numer 1 w Europie, numer 2 na świecie

Według niemieckiego stowarzyszenia przemysłu motoryzacyjnego VDA, w 2023 roku z niemieckich linii produkcyjnych zjechało 995 000 w pełni elektrycznych pojazdów. To imponujące osiągnięcie, które umacnia pozycję Niemiec jako lidera w Europie.

Chińska dominacja a niemieckie eksporty

Chiny wciąż dominują w globalnej produkcji pojazdów elektrycznych, ale większość ich produkcji pozostaje na rynku krajowym. W przeciwieństwie do tego, 76% niemieckich pojazdów elektrycznych jest sprzedawanych za granicą. Stany Zjednoczone zajmują trzecie miejsce pod względem produkcji EV na świecie. Niemcy, będące domem dla gigantów motoryzacyjnych takich jak Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz, produkują więcej pojazdów elektrycznych niż Hiszpania i Francja razem wzięte.

Niemcy w czołówce produkcji elektrycznych samochodów - prognozy na przyszłość

Z raportu DW wynika, że Federalny Urząd Transportu Samochodowego przewiduje, że do 1 stycznia 2030 roku w Niemczech zarejestrowanych będzie około 10 milionów pojazdów elektrycznych, co stanowiłoby 20-25% całego rynku.

Wyboista droga w 2024 roku

Rok 2024 nie zapowiada się jednak tak różowo. Niemiecki rząd niespodziewanie wstrzymał program dotacji na pojazdy elektryczne, który miał trwać do końca 2024 roku. Decyzja ta była wynikiem rewizji budżetu na 2024 rok, która ujawniła deficyt w wysokości 60 miliardów euro, zmuszając rząd do rezygnacji z kilku programów.

Nowe warunki dotacji

Do końca 2023 roku program oferował do 6750 euro dotacji na pojazdy elektryczne. Od 1 stycznia 2024 roku dotacja na BEV-y o wartości do 45 000 euro wynosi 3 000 euro, a producenci muszą dołożyć kolejne 1 500 euro, co daje łącznie 4 500 euro. Pojazdy o wyższej wartości nie kwalifikują się już do dotacji.

Wyzwania technologiczne

Niemieccy producenci samochodów stają przed wyzwaniami związanymi z rozwojem oprogramowania i łańcucha dostaw, pozostając w tyle za Teslą i chińskimi OEM-ami, które mają bardziej zaawansowane technologie EV i wydajniejsze łańcuchy dostaw. Często muszą współpracować z amerykańskimi i azjatyckimi firmami, aby zaspokoić swoje potrzeby w zakresie baterii, co prowadzi do problemów z zależnością i opóźnia rozwój technologii baterii.

Wzrost możliwości produkcji baterii

Niemcy jednak nie pozostają w tyle, jeśli chodzi o zwiększenie swoich możliwości produkcji baterii. Firmy takie jak Volkswagen nawiązują współpracę z Northvolt, aby zapewnić stabilny łańcuch dostaw baterii do pojazdów elektrycznych, co może w przyszłości poprawić pozycję Niemiec na globalnym rynku EV.

Niemcy z pewnością pozostają kluczowym graczem w produkcji pojazdów elektrycznych, ale nadchodzące lata będą wymagały dalszych inwestycji i innowacji, aby utrzymać tę pozycję na tle rosnącej konkurencji.

Powiązane artykuły: