Fiat został zmuszony do usunięcia flagi włoskiej z modelu 600e

3 min. czytania
aktualności, pojazdy
Fiat 600e stał się najnowszym celem surowych włoskich przepisów dotyczących używania barw narodowych. Po tym, jak jakiś czas temu policja skarbowa zarekwirowała Fiaty Topolino w Livorno - bo mimo, że samochody te produkowane są w Maroku, flaga sugerowała, że pochodzą z Włoch, to teraz - Fiat został ponownie zmuszony do usunięcia flagi włoskiej z modelu 600e, który powstaje w Polsce, w Tychach. Historia ta przypomina przypadek Alfy Romeo Milano, która musiała zmienić nazwę na Junior, aby nie wprowadzać klientów w błąd.

Fiat został zmuszony do usunięcia flagi włoskiej z modelu 600e - przepisy i oznakowanie produktów

Przepisy zakazujące stosowania włoskich symboli narodowych na produktach niepochodzących z Włoch zostały wprowadzone na początku XXI wieku, podczas rządów Silvio Berlusconiego. Wcześniej dotknęły one Alfę Romeo Milano, później Fiata Topolino, a teraz przyszedł czas na Fiata 600e. Choć w przypadku tego modelu włoskie akcenty były niewielkie, to umieszczenie flagi na tylnym zderzaku było zauważalne.

Zmiany w oznakowaniu Fiata 600e

Analizując zdjęcia Fiata 600e, stwierdziliśmy, że flaga włoska była jedynym miejscem, gdzie na nadwoziu lub we wnętrzu pojazdu występowały barwy narodowe. Mimo to Fiat, umieszczając ją, ryzykuje konsekwencje prawne w swoim kraju, ponieważ może to sugerować, że auto jest produkowane we Włoszech, podczas gdy powstaje w Tychach. Choć marka pochodzi z Włoch, producent może bardziej opłacać się usunięcie kontrowersyjnych elementów niż przeniesienie linii montażowej do Włoch. Nie wiadomo, czy flaga zostanie usunięta tylko we Włoszech, czy z całej produkcji.

Przykłady stosowania narodowych barw w motoryzacji

Producenci często używają barw narodowych, jeśli są one kojarzone pozytywnie z jakością ich produktów. Volvo umieszcza małą flagę Szwecji na fotelach, mimo że większość ich samochodów powstaje w Gandawie (Belgia), a sama marka należy do chińskiego Geely. Opel nie używa flag, lecz regularnie podkreśla swoje niemieckie korzenie, choć od dawna jest częścią koncernu Stellantis, podobnie jak Fiat. Platforma eCMP, na której bazuje Fiat 600e, jest również stosowana w modelach Alfa Romeo Milano, Peugeot e-208, Opel Corsa Electric oraz Jeep Avenger.

Fiat został zmuszony do usunięcia flagi włoskiej z modelu 600e, który powstaje w Polsce. Ta sytuacja pokazuje, jak silnie chronione są symbole narodowe we Włoszech i stawia pytania o przyszłość ich stosowania w branży motoryzacyjnej.

Powiązane artykuły: