Dlaczego sprzeda偶 samochod贸w elektrycznych hamuje?

5 min. czytania
aktualno艣ci
Rynek samochod贸w elektrycznych, kt贸ry przez d艂ugi czas dynamicznie si臋 rozwija艂, obecnie do艣wiadcza spowolnienia. Wzrost sprzeda偶y EV wyra藕nie zwalnia, a badania wskazuj膮 na cztery kluczowe przyczyny tego zjawiska: obawy konsument贸w, zmiany plan贸w producent贸w, wysokie koszty zakupu oraz problemy z infrastruktur膮 艂adowania. Mi臋dzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) pozostaje optymistyczna, przewiduj膮c dalszy rozw贸j elektromobilno艣ci. Globalna sprzeda偶 EV ma osi膮gn膮膰 w tym roku 17 milion贸w, co pokazuje, 偶e rynek ma szans臋 na odbicie, mimo obecnych wyzwa艅.

Dlaczego sprzeda偶 samochod贸w hamuje? Badania nad elektromobilno艣ci膮

W ostatnich latach bran偶a motoryzacyjna do艣wiadcza艂a gwa艂townych zmian, g艂贸wnie za spraw膮 rosn膮cego zainteresowania pojazdami elektrycznymi i transformacj膮 w kierunku zr贸wnowa偶onego transportu. Jednak najnowsze badania pokazuj膮, 偶e sprzeda偶 samochod贸w, zar贸wno spalinowych, jak i elektrycznych, zaczyna zwalnia膰. Co jest przyczyn膮 tego zjawiska i jakie mog膮 by膰 jego konsekwencje dla przysz艂o艣ci rynku motoryzacyjnego?

Czynniki wp艂ywaj膮ce na spadek sprzeda偶y samochod贸w

Najnowsze raporty opublikowane przez firm臋 badawcz膮 J.D. Power oraz McKinsey & Company wskazuj膮 na kilka kluczowych czynnik贸w, kt贸re wp艂ywaj膮 na spadek sprzeda偶y samochod贸w. Z jednej strony mamy do czynienia z globalnym kryzysem ekonomicznym, kt贸ry bezpo艣rednio wp艂ywa na decyzje zakupowe konsument贸w. Rosn膮ce koszty 偶ycia, takie jak inflacja i wy偶sze stopy procentowe, sprawiaj膮, 偶e ludzie s膮 bardziej ostro偶ni w wydawaniu pieni臋dzy na du偶e zakupy, takie jak nowe samochody.

Z drugiej strony, istniej膮 powa偶ne problemy zwi膮zane z 艂a艅cuchem dostaw, w tym brak dost臋pno艣ci p贸艂przewodnik贸w, kt贸re s膮 kluczowe dla produkcji nowoczesnych pojazd贸w. Raport McKinsey & Company podkre艣la, 偶e te niedobory powoduj膮 op贸藕nienia w produkcji i dostawach, co z kolei prowadzi do ograniczenia poda偶y na rynku, a to wp艂ywa na spadek sprzeda偶y.

Wp艂yw ekonomiczny i technologiczny na rynek motoryzacyjny

Badania przeprowadzone przez firm臋 Deloitte wskazuj膮, 偶e post臋p technologiczny r贸wnie偶 odgrywa istotn膮 rol臋 w obecnym spowolnieniu rynku. W miar臋 jak producenci samochod贸w wprowadzaj膮 na rynek nowe modele elektryczne, wielu konsument贸w wstrzymuje si臋 z zakupem, czekaj膮c na dalsze udoskonalenia technologii, szczeg贸lnie w zakresie wydajno艣ci baterii i infrastruktury 艂adowania. Niepewno艣膰 zwi膮zana z tym, czy obecne technologie s膮 wystarczaj膮co zaawansowane, aby zaspokoi膰 ich potrzeby w d艂u偶szej perspektywie, wp艂ywa na decyzje zakupowe.

Co spowalnia rozw贸j rynku EV?

Cho膰 sprzeda偶 samochod贸w elektrycznych nadal ro艣nie, to jednak tempo tego wzrostu zaczyna zwalnia膰. Raport firmy Frost & Sullivan wskazuje, 偶e jednym z g艂贸wnych powod贸w tego spowolnienia jest konkurencja na rynku, kt贸ra zmusza producent贸w do obni偶ania cen i wprowadzania bardziej przyst臋pnych modeli. Niestety, obni偶enie koszt贸w produkcji cz臋sto wi膮偶e si臋 z kompromisami, co mo偶e wp艂ywa膰 na jako艣膰 i niezawodno艣膰 nowych pojazd贸w.

Ponadto, badania przeprowadzone przez firm臋 Capgemini pokazuj膮, 偶e obawy dotycz膮ce trwa艂o艣ci i wydajno艣ci baterii, zw艂aszcza w ekstremalnych warunkach klimatycznych, wci膮偶 stanowi膮 istotn膮 barier臋 dla wielu potencjalnych nabywc贸w. Mimo post臋pu technologicznego, pewne kwestie pozostaj膮 nierozwi膮zane, co zniech臋ca niekt贸rych konsument贸w do inwestycji w pojazdy elektryczne.

Czy zmiany preferencji konsument贸w hamuj膮 sprzeda偶 samochod贸w?

Zmienno艣膰 preferencji konsument贸w to kolejny czynnik, kt贸ry przyczynia si臋 do spadku sprzeda偶y samochod贸w. Badania przeprowadzone przez Boston Consulting Group (BCG) wskazuj膮, 偶e coraz wi臋cej os贸b, zw艂aszcza z m艂odszych pokole艅, decyduje si臋 na alternatywne formy transportu, takie jak car-sharing, rowery elektryczne czy transport publiczny. W miastach, gdzie infrastruktura transportu zbiorowego jest dobrze rozwini臋ta, posiadanie w艂asnego samochodu przestaje by膰 konieczno艣ci膮.

Ponadto, raport BCG podkre艣la, 偶e rosn膮ca 艣wiadomo艣膰 ekologiczna powoduje, 偶e konsumenci bardziej krytycznie podchodz膮 do kwestii zwi膮zanych z emisj膮 CO2 i zanieczyszczeniem 艣rodowiska. Wiele os贸b wybiera teraz pojazdy nie tylko z my艣l膮 o komforcie, ale r贸wnie偶 z uwzgl臋dnieniem ich wp艂ywu na 艣rodowisko.

Czy mo偶emy spodziewa膰 si臋 odwr贸cenia trendu?

Pomimo obecnych wyzwa艅, bran偶a motoryzacyjna nadal ma potencja艂 do wzrostu. Producenci inwestuj膮 w nowe technologie i poszukuj膮 innowacyjnych rozwi膮za艅, kt贸re mog膮 przyci膮gn膮膰 konsument贸w z powrotem na rynek. Wprowadzenie bardziej przyst臋pnych cenowo modeli elektrycznych, rozw贸j infrastruktury 艂adowania oraz dalsze post臋py w zakresie wydajno艣ci baterii mog膮 przyczyni膰 si臋 do odwr贸cenia obecnego trendu spadkowego.

Badania firm consultingowych, takich jak KPMG, sugeruj膮, 偶e kluczowe b臋dzie zrozumienie i dostosowanie si臋 do zmieniaj膮cych si臋 potrzeb i oczekiwa艅 konsument贸w. Dzi臋ki temu bran偶a motoryzacyjna b臋dzie mog艂a skutecznie odpowiedzie膰 na wyzwania przysz艂o艣ci i kontynuowa膰 rozw贸j w kierunku zr贸wnowa偶onej mobilno艣ci, jednocze艣nie przyci膮gaj膮c nowych klient贸w.

Mi臋dzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA)

Pomimo trudno艣ci na niekt贸rych rynkach, Mi臋dzynarodowa Agencja Energetyczna (IEA) nadal patrzy z optymizmem na przysz艂o艣膰 elektromobilno艣ci w perspektywie 艣rednio- i d艂ugoterminowej. W swoim kwietniowym raporcie IEA wskaza艂a, 偶e przy obecnych regulacjach prawnych, do 2030 roku prawie co trzeci samoch贸d na drogach w Chinach b臋dzie elektryczny, a w USA i Unii Europejskiej ten udzia艂 wyniesie niemal jeden na pi臋膰.

Dodatkowo, IEA przewiduje, 偶e globalna sprzeda偶 samochod贸w elektrycznych w tym roku osi膮gnie 17 milion贸w, co oznacza wzrost z 14 milion贸w sprzedanych w zesz艂ym roku, z czego a偶 10 milion贸w trafi na rynek chi艅ski. 

W pierwszym kwartale bie偶膮cego roku sprzeda偶 wzros艂a o oko艂o 25% w por贸wnaniu do tego samego okresu w 2023 roku, co odpowiada ca艂kowitej sprzeda偶y z roku 2020. Mimo tego, oczekiwania firm by艂y jeszcze wy偶sze. W USA prognozy m贸wi膮, 偶e oko艂o co dziewi膮ty sprzedany w tym roku samoch贸d b臋dzie elektryczny, podczas gdy w Europie, pomimo stopniowego wycofywania dotacji w niekt贸rych krajach, pojazdy elektryczne wci膮偶 stanowi膮 oko艂o 25% nowych rejestracji.


藕r贸d艂o

Powi膮zane artyku艂y: