Lata użytkowania samochodów spalinowych upowszechniły wśród wszystkich kierowców sposób, w jaki łatwo możemy odzwierciedlić to - ile paliwa zużywają samochody. Wystarczy podać liczbę litrów, aby łatwo zrozumieć, ile paliwa potrzeba do przejechania dystansu 100 kilometrów.
Samochody elektryczne są pod tym względem rewolucją, ponieważ wraz z ich pojawieniem, zmieniło się rozumienie pomiaru zużycia energii. Odległość, na której podstawie obliczane jest zużycie, pozostaje taka sama (100 kilometrów), ale litry paliwa kopalnego są zastępowane jednostką pomiaru prądu - kWh. W tym artykule, dowiesz się od czego zależy zużycie energii i jak je obliczyć?
Spis treści - Czego dowiesz się z artykułu?
Średnie zużycie energii przez samochód elektryczny wskazuje ilość energii elektrycznej potrzebnej do przejechania danej trasy. Chociaż w niektórych przypadkach można spotkać się ze zużyciem energii wyrażanym w watach na kilometr, to w większości przypadków jest ono wyrażone w kilowatogodzinach (kWh) na 100 kilometrów (kWh/100).
Jest to ważne zagadnienie z tego względu, że wraz z pojemnością akumulatora mierzoną także w kilowatogodzinach (kWh) określa się zasięg samochodu elektrycznego mierzony w kilometrach.
Ważnym czynnikiem zwiększającym zużycie energii w samochodzie elektrycznym jest ogrzewanie. Dzieje się tak, ponieważ w samochodzie spalinowym znajduje się silnik, który generuje ciepło podczas pracy. W rzeczywistości z każdego zużytego litra benzyny tylko 0,3 litra napędza koła, reszta to ciepło i spaliny. W samochodach elektrycznych nie ma silnika, który spalałby cokolwiek, więc nie jest generowane ciepło.
Korzystanie z ogrzewania w zimne dni zwiększa zużycie energii w samochodach elektrycznych nawet o 35%.
Kolejnym i bardzo ważnym „zjadaczem” energii jest sposób jazdy. Należy unikać agresywnego stylu jazdy i szybkiej jazdy.
Masa pojazdu jest również czynnikiem determinującym, który zmienia zużycie energii. Im większą masa jest przewożona w samochodzie, tym więcej energii jest potrzebna, aby się poruszać.
Równie ważny jest stan opon samochodu elektrycznego. Niskie ciśnienie w oponach lub uszkodzone opony mogą wpływać na zużycie energii i bezpieczeństwo.
Ceny samochodów elektrycznych się różnią, a wraz z nimi technologie używane przez producentów, moc akumulatora i aerodynamika pojazdu – wszystko to wpływa na średnie zużycie energii.
Zobacz też: Ładowanie samochodu elektrycznego - wszystko, co musisz wiedzieć
Analogicznie do tradycyjnych samochodów spalinowych, pojemność akumulatora jest równoważna wielkości zbiornika paliwa. Tak więc jednostkę kWh stosowaną w elektrykach można porównać do litrów, którymi operuje się w samochodach spalinowych. Podobnie jak w przypadku silników spalinowych, im większy zbiornik paliwa, a w samochodach elektrycznych - akumulator, tym większy zasięg mają nowe i używane samochody elektryczne.
Najpopularniejsze modele elektryczne mają zużycie energii na poziomie od 15 do 25 kWh/100 km. Nie ma jednak powodu do paniki. Fakt, że kWh jest odpowiednikiem litrów, nie oznacza, że 15 kWh/100 km to 15 l/100 km. W dzisiejszych czasach zużycie energii przez samochód elektryczny na poziomie około 18 kWh/100 km jest rozsądnym zużyciem, poniżej tej wartości mamy do czynienia z bardzo wydajnymi samochodami. O wysokim zużyciu paliwa możemy mówić, gdy przekracza ono 20 kWh/100 km.
Do wykonania obliczenia potrzebne będą dwie wartości: pojemność akumulatora i przejechany dystans. Należy podzielić przejechany dystans przez 100 i następnie pomnożyć otrzymaną liczbę przez pojemność akumulatora.
Na przykład, przy średnim akumulatorze o mocy 45 kW i średnim przejechanym dystansie 300 km, zużycie energii w elektryku wynosiłby:
300 km / 100 = 3,
45 kWh / 3 = 15 kWh / 100 km.
Zobacz też: Ile wytrzymuje bateria w samochodzie elektrycznym?
Warto pozbyć się z głowy uprzedzeń wynikających z doświadczeń z samochodami spalinowymi. Zużycie energii, jakie mają zarówno drogie, jak i tanie auta elektryczne jest znacznie mniejsze mieście niż w trasie, w przeciwieństwie do samochodów z silnikami spalinowymi. Elektryki zużywają najwięcej “paliwa” na autostradzie przy stałej, wysokiej prędkości. Gdy tylko przekroczą 100 km/h, ich zasięg gwałtownie spada.