Polestar 5 osiąga przełom - ładowanie samochodu elektrycznego w 10 minut

8 min. czytania
aktualności, technologie
Firma Polestar, znana ze swojego nowoczesnego podejścia do produkcji samochodów elektrycznych, ogłosiła znaczący postęp w technologii ładowania. Prototyp Polestar 5 został naładowany z 10% do 80% w zaledwie 10 minut, osiągając stałą moc ładowania na poziomie 310–380 kW. To osiągnięcie może zrewolucjonizować sposób postrzegania samochodów elektrycznych, zbliżając ich czas ładowania do czasu potrzebnego na zatankowanie tradycyjnego samochodu spalinowego.

Polestar 5 osiąga przełom - ładowanie samochodu elektrycznego w 10 minut 

Na początku tego miesiąca firma Polestar dokonała istotnego przełomu w szybkości ładowania pojazdów elektrycznych. Zespół specjalistów ds. akumulatorów Polestar R&D naładował prototypowy akumulator Polestar 5, od 10 do 80 procent, w zaledwie 10 minut.  Korzystając ze specjalnych ogniw akumulatorowych dostarczonych przez StoreDot, wiodącego na świecie dostawcę zaawansowanych akumulatorów, w teście uzyskano prędkość ładowania przekraczającą 350 kW.

Polestar i StoreDot rewolucjonizują sposób ładowania pojazdów elektrycznych

Ten postęp w technologii akumulatorów jest możliwy dzięki partnerowi firmy Polestar, firmie StoreDot, która wykorzystuje technologię ogniw akumulatorowych z przewagą krzemu. Transformacja konwencjonalnych akumulatorów litowo-jonowych zasadniczo zmieniła sposób działania akumulatora, a co za tym idzie, zwiększyła jego możliwości.

To, co kiedyś było uważane za jedną z głównych niedogodności samochodów elektrycznych – długi czas ładowania – dzięki innowacjom, staje się przeszłością. Polestar, konstruując luksusowe pojazdy przystosowane do wymagań XXI wieku, przełamuje bariery technologiczne. Współpraca z firmą StoreDot zaowocowała stworzeniem systemu, który może zrewolucjonizować rynek. Czym wyróżniają się zastosowane baterie w Polestar 5? 

Wykorzystanie akumulatora z przewagą krzemu - efektywność ładowania wkracza na nowy poziom


 Dan Corfas, dyrektor ds. produktu i inżynieria systemowa w StoreDot, mówi:
 „Powszechne składy chemiczne ogniw pojazdów elektrycznych uwzględniają wymagania dotyczące energii lub mocy. Wprowadzając nasze anody z przewagą krzemu, zmieniliśmy zasady; opracowaliśmy trwałe ogniwa charakteryzujące się zarówno wysoką energią, jak i możliwością ekstremalnie szybkiego ładowania”.
Ale najwyższe prędkości to nie jedyna wyjątkowa cecha tego akumulatora. Spójność prędkości również została ulepszona.

Jak powie każdy właściciel pojazdu elektrycznego, prędkość ładowania szybko spada, im bliżej jesteś pełnego naładowania pojazdu. W rzeczywistości, ostatnie 20-procentowe ładowanie (od 80 do 100 procent) standardowej baterii litowo-jonowej może często trwać tak długo, jak poprzednie 80 procent. Interesujące w ogniwach krzemowych StoreDot jest to, że prędkość ładowania nie zmienia się podczas całego procesu ładowania.
„W przypadku tego akumulatora prawie nie ma znaczenia, kiedy zatrzymasz się, aby naładować samochód. Niezależnie od tego, czy zatrzymasz się, aby naładować samochód do poziomu 10 czy 60 procent, osiągniesz tę samą prędkość. W tym sensie doświadczenie bardziej przypomina tankowanie Twój samochód na stacji benzynowej. Z tego powodu wydaje się, że ten test to naprawdę ważny krok w kierunku złagodzenia problemów klientów związanych zarówno z zasięgiem, jak i ładowaniem. Z pewnością może on przynieść zmiany” – mówi Jens.

"To, co zrobiliśmy w tym miesiącu, jest nowością na świecie" - Jens Groot

Jens Groot, główny inżynier ds. systemów akumulatorowych w firmie Polestar:
„Jest oczywiste, że obawy dotyczące ładowania i zasięgu to najważniejsze obawy, które powstrzymują ludzi przed przejściem na pojazd elektryczny” – powiedział Thomas Ingenlath, dyrektor generalny Polestar, pod koniec ubiegłego roku przed publicznością w Kalifornii w Stanach Zjednoczonych. 
Ponieważ czas ładowania szybko się skraca, a zasięg czasami przekracza 500 kilometrów (w tym zarówno Polestar 3, jak i Polestar 4), nie ma lepszego czasu na posiadanie pojazdu elektrycznego niż obecnie. Jednak pomimo tych ciągłych ulepszeń, aktualnie wciąż typowa sesja ładowania pojazdów elektrycznych zajmuje więcej czasu niż tankowanie na stacji benzynowej.

Ale to wszystko ma się zmienić.

Doron Myerdorf, przedstawiciel StoreDot, podkreślił znaczenie tego osiągnięcia:
"Niepokój związany z zasięgiem i czasem ładowania znika, gdy wiesz, że możesz naładować pojazd w ciągu kilku minut. To wszystko dzięki innowacjom w konstrukcji anody i katody, co pozwala na szybkie ładowanie baterii litowo-jonowych."

Polestar 5 osiąga przełom w ładowaniu samochodu elektrycznego - przyszłość elektroniczności mobilnej

Dzięki takim innowacjom, Polestar nie tylko skraca czas ładowania, ale również eliminuje jedną z największych przeszkód w adopcji samochodów elektrycznych – ograniczony czas. Firma nieustannie dąży do tego, aby jej produkty były synonimem luksusu, wygody oraz odpowiedzialności ekologicznej.

Film przedstawiający ładowanie prototypy Polestar 5 w 10 minut obrzejrzysz tutaj: Polestar 5 – rewolucja w ładowaniu.

Kiedy realnie można spodziewać się tego typu baterii w Polestar? 

Przestawiciel firmy Polestar twierdzi, że zazwyczaj cykl rozwoju trwa od dwóch do trzech lat, więc możliwe że w tym okresie mogliby wprowadzić produkt do produkcji. A to oznacza, że już w 2026 lub 2027 ładowanie samochodu elektrycznego w 10 minut będzie na porządku dziennym.

Polestar 5 osiąga przełom - ładowanie samochodu elektrycznego w 10 minut 

Takie inicjatywy pokazują, że przyszłość samochodów elektrycznych jest bliższa niż mogłoby się wydawać, a dostęp do szybkiego ładowania może całkowicie zmienić nasze codzienne doświadczenia związane z użytkowaniem pojazdów.

Źródło: wideo

Powiązane artykuły: