Ile lat wytrzymuje akumulator samochodu elektrycznego? Najnowsze badanie Recurrent Auto przynosi odpowiedź na to pytanie. Zasadniczo, jeśli posiadasz samochód elektryczny wyprodukowany po 2015 roku, prawdopodobieństwo, że będziesz musiał wymienić jego baterię, jest bardzo niskie – wynosi mniej niż 1%. Wyjątkiem jest rok 2020, kiedy to wskaźnik ten wzrósł do 3%. Z tego artykułu dowiesz się czy auta elektryczne wymagają wymiany baterii?
Badanie nie rozróżnia, czy bateria była wymieniana w ramach gwarancji, czy nie – liczy się każdy przypadek. Nawet w 8-letnich samochodach wymiana akumulatora z jakiegokolwiek powodu jest bardzo rzadkością.
Z czego wynika tak duży przeskok w trwałości baterii w samochodach wyprodukowanych przed 2015 rokiem? Odpowiedź leży w technologii. Starsze modele, takie jak Nissan Leaf czy VW eGolf, nie miały chłodzenia baterii cieczą, co prowadziło do ich przegrzewania i w konsekwencji szybszej degradacji. Nowsze konstrukcje utrzymują akumulatory w optymalnych warunkach, co znacząco przedłuża ich żywotność.
Pisząc krótko - obawy o konieczność wymiany baterii po dwóch czy trzech latach użytkowania są bezpodstawne i należą do mitów. Poniżej znajdziesz dowody na to - wyniki badań dla różnych modeli samochodów elektrycznych. Dowiedz się więcej.
Ile lat wytrzymuje akumulator samochodu elektrycznego? Wynik badań
Wielu kierowców w Polsce i na całym świecie zastanawia się , jak długo wytrzymują akumulatory samochodów elektrycznych . U podstaw tej ciekawości leży oczywiście koszt wymiany baterii, który może sięgać od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Badania przeprowadzone przez amerykańską firmę Recurrent zajmującą się analizą samochodów elektrycznych eliminują ogromne zainteresowanie akumulatorem samochodów elektrycznych. I już możemy powiedzieć, że baterie wytrzymują dłużej niż sądzono.
W niezależnym badaniu przeprowadzono kompleksowe badanie 15 000 samochodów elektrycznych. W wyniku badań ustalono, jak długo wytrzymują akumulatory samochodów elektrycznych.
W ramach projektu Recurrent zbadano rzeczywiste dane dotyczące 15 000 pojazdów elektrycznych różnych marek i modeli. Gdy pojazdy te podróżowały po różnych częściach Stanów Zjednoczonych, firma Recurrent zebrała duży zestaw danych, zbierając codzienne odczyty aktywności ładowania, procentu naładowania akumulatora i szacowanego zasięgu.
Jak długo wytrzymują akumulatory samochodów elektrycznych?
W ramach dochodzeń ustalono , że akumulatory wymieniono jedynie w 1,5 procentach z 15 000 pojazdów .
„Jak dotąd wydaje się, że akumulatory pojazdów elektrycznych działają znacznie dłużej, niż ktokolwiek przypuszczał, ponieważ tak niewiele z nich zostało wymienionych ” – stwierdzono w badaniu.
Wydaje się, że modelami o najwyższym normalnym wskaźniku wymiany są Nissan Leaf (około 5%) i Tesla Model S (poniżej 5%). Należy również zaznaczyć, że modele te są jednocześnie jednymi z najstarszych modeli objętych badaniami.
Pojazdy elektryczne są zazwyczaj objęte standardową gwarancją na akumulator trwającą od 8 do 12 lat i określonym przebiegiem. Powtarzające się
badania wykazały, że większość kierowców nie wymienia akumulatorów nawet po wygaśnięciu gwarancji.Zgodnie z powyższym wykresem, w przypadku najstarszych modeli objętych badaniem najwyższy odsetek wymian akumulatorów, wynoszący około 5%, dotyczył modeli, które były w ruchu od 9 do 12 lat (okresy/pojazdy zaznaczone na niebiesko można zignorować podczas wycofania akumulatorów wystąpiły).
Według Progressive średnia żywotność samochodu spalinowego w Stanach Zjednoczonych wynosi dwanaście lat. Producenci samochodów elektrycznych twierdzą, że pojazd elektryczny powinien służyć od 15 do 20 lat .
To pokazuje, że
wymiana akumulatora NIE będzie niemiłą niespodzianką już po kilku latach od posiadania pojazdu.Czy samochody elektryczne tracą zasięg z czasem?
Z biegiem czasu akumulatory stają się mniej wydajne w magazynowaniu i rozprowadzaniu energii, co prowadzi do mniejszego zasięgu. To, jak stromy będzie ten spadek, zależy od przyzwyczajeń kierowcy i warunków pogodowych, a także niezliczonych innych czynników specyficznych dla każdego pojazdu. Jednocześnie ważną rolę odgrywa zastosowana technologia akumulatorów.
Przeanalizujmy tę sytuację na kilku przykładach.
Nissan LEAF
Nissan LEAF to jeden z najstarszych masowo produkowanych pojazdów elektrycznych, który wciąż znajduje się na drogach, i to pojazd, w którym wymieniano najwięcej akumulatorów. Jednak większość zamienników wczesnych modeli LEAF została wycofana przez Nissana po stwierdzeniu, że skład chemiczny oryginalnego akumulatora szybko tracił ładunek w gorącym otoczeniu. Szybko jednak przeszli na mocniejszą baterię, która odniosła wielki sukces. Powyższy wykres przedstawia zasięg oferowany przez akumulator w czasie. Widać, że postępuje dość równomiernie.
Tesla Model S
Model S Tesli to jeden z najstarszych samochodów elektrycznych na rynku. Chociaż krzywa degradacji 100 kWh Modelu S idealnie pasuje do początku wyidealizowanej krzywej degradacji akumulatora, to samo nie wydaje się być prawdą w przypadku Modelu S z mniejszym akumulatorem. Co ciekawe, spadek w czasie jest większy w pakiecie 100 kWh Modelu S.
Tesla Model 3
Tesla Model 3 jest na drogach od 2018 roku i również wykazuje klasyczny spadek przewidywanego zasięgu w ciągu pierwszych 32 000 km, po czym trend się stabilizuje. W wyniku przejechania 160 000 km zasięg pakietu 82 kWh Modelu 3 zmniejszył się o około 8,5 procent.
BMW i3
Pomimo mniejszych akumulatorów i niskiego zasięgu według współczesnych standardów, stare akumulatory BMW i3 są w całkiem dobrym stanie. Najmniejszy pakiet o mocy 22 kWh został wprowadzony w USA w 2014 roku. W 2017 roku wprowadzone zostały pakiety 33 kWh. Obydwa przejechały średnio 160 000 km, zachowując około 80% swojej pierwotnej pojemności.
Hyundai Ioniq 5 i Ford Mustang Mach-E
Hyundai Ioniq 5 i Ford Mustang Mach-E mimo, że są nowszymi modelami w świecie pojazdów elektrycznych, cieszą się dużym zainteresowaniem. Jako że są to nowe modele, na razie nie ma danych długoterminowych, ale grafika wygląda całkiem pozytywnie. Ponadto należy wziąć pod uwagę, że pojazdy te są wyposażone w bezpłatne szybkie ładowanie. Choć niektórzy twierdzą, że szybkie ładowanie szkodzi akumulatorom, z tych wykresów bardzo trudno wyciągnąć taki wniosek.
Co oficjalne gwarancje firm mówią o bateriach?
Jedną z opcji, którą warto rozważyć, aby uzyskać pojęcie o oczekiwanej żywotności akumulatorów do samochodów elektrycznych, jest sprawdzenie, co oferują na nie producenci gwarancji. Chociaż gwarancje na pojazdy elektryczne są bardzo podobne do gwarancji na inne pojazdy, część dotycząca akumulatora nie jest uwzględniona. Ponieważ bateria jest bardzo ważna, należy dokładnie zapoznać się z konkretną gwarancją.
Jeśli chodzi o USA, standardowa gwarancja wynosi 8 lat lub 160 000 km. Podobna sytuacja jest w Polsce.
Ile wynosi gwarancja na samochody elektryczne?
- Tesla : Gwarancja wynosi 8 lat i 160 000 km dla Modelu 3, 8 lat i 193 000 km dla Modelu Y oraz 8 lat i 240 000 km dla Modelu S i X. Tesla twierdzi, że na koniec tego okresu lub zakresu zachowane zostanie 70 procent pojemności akumulatora.
- Hyundai : Gwarantuje, że akumulator utrzyma 70% swojej pojemności przez 10 lat lub 160 000 km, począwszy od 2020 r.
- BMW : Zapewnia gwarancję oryginalnej pojemności na poziomie 70% na 8 lat lub 160 000 km.
- VW : Podobnie zapewnia 70% gwarancję oryginalnej pojemności na 8 lat lub 160 000 km.