W Tychach ruszyła produkcja elektrycznych pojazdów Leapmotor T03

3 min. czytania
aktualności, pojazdy
W zakładzie Stellantis w Tychach ruszyła produkcja elektrycznych pojazdów chińskiego koncernu Leapmotor, co otwiera nowy rozdział w historii tego francusko-włoskiego producenta samochodów. Jak podają analitycy Jefferies - podczas rozmowy telefonicznej - zarząd Leapmotor poinformował, że pierwsze egzemplarze małego elektrycznego pojazdu T03 zjechały z linii montażowej w zeszłym tygodniu. Produkcja ma ruszyć pełną parą we wrześniu.

W Tychach ruszyła produkcja elektrycznych pojazdów Leapmotor T03 - Stellantis i Leapmotor - nowa spółka joint venture

Stellantis i Leapmotor utworzyły spółkę joint venture, w której Stellantis posiada 51% udziałów. Dzięki temu francusko-włoski koncern ma wyłączne prawa do produkcji, eksportu i sprzedaży produktów Leapmotor poza Chinami. Jest to pierwsze takie rozwiązanie dla zachodniego producenta samochodów. Przedsięwzięcie to, nazwane Leapmotor International, jest częścią szerszej współpracy między obiema firmami. Stellantis zainwestował 1,6 miliarda dolarów w zakup 21% udziałów w Leapmotor.

Dlaczego Tychy? Ekonomiczne aspekty wyboru lokalizacji

Decyzja o ulokowaniu pierwszej europejskiej bazy produkcyjnej samochodów Leapmotor w Polsce była motywowana głównie względami ekonomicznymi. Reuters informował w marcu, że Stellantis wybrał polski zakład właśnie ze względu na oszczędność kosztów produkcji. Według Jefferies, koszty produkcji w Tychach wynoszą około 400-500 euro za samochód, co jest porównywalne z kosztami w Chinach i znacznie niższe niż we Włoszech, gdzie wynoszą około 1000 euro.

Koszty produkcji: Polska vs. Chiny vs. Włochy

Koszty produkcji w zakładzie Stellantis w Tychach wynoszą około 400-500 euro za samochód, co jest porównywalne z kosztami produkcji w Chinach i znacznie niższe niż we Włoszech, gdzie wynoszą około 1000 euro. Taki wybór lokalizacji pozwala na znaczne oszczędności i optymalizację procesów produkcyjnych.

Plany na przyszłość - kolejne modele i lokalna produkcja komponentów

Jefferies podał, że joint venture planuje rozpocząć produkcję drugiego modelu, SUV-a A12, w polskim zakładzie Stellantis od pierwszego kwartału 2025 roku. Leapmotor rozpoczął także przygotowania do lokalnej produkcji komponentów.

Wpływ ceł Unii Europejskiej na strategię eksportową Leapmotor

W międzyczasie Leapmotor zamierza produkować SUV-a C10 w Chinach i początkowo eksportować go do Europy, gdzie mógłby być sprzedawany po wyższych cenach. Jednakże, decyzja Komisji Europejskiej o nałożeniu dodatkowych ceł na importowane chińskie pojazdy elektryczne od lipca, które wyniosą dodatkowe 21%, może wpłynąć na strategię cenową firmy.

Inwestycje Stellantis w Leapmotor: 1,6 miliarda dolarów na rozwój współpracy

Współpraca między Stellantis a Leapmotor podkreśla rosnące znaczenie strategicznych aliansów w globalnym przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki inwestycji 1,6 miliarda dolarów, Stellantis nabył 21% udziałów w Leapmotor, co pozwala na rozwijanie produkcji pojazdów elektrycznych i dostosowywanie się do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych i regulacyjnych.

W Tychach ruszyła produkcja elektrycznych pojazdów Leapmotor T03 - podsumowanie

Uruchomienie linii montażowych Leapmotor T03 w Tychach jest znaczącym krokiem dla obu firm, otwierając nowe możliwości w zakresie produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych na rynku europejskim.

Powiązane artykuły: