4 lipca, w Unii Europejskiej, weszły w życie tymczasowe cła na import samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach. Jeśli regulacje nie zostaną cofnięte, opłaty importowe zaczną obowiązywać po 4 miesiącach, czyli od 4 listopada 2024 roku. Tesla złożyła wniosek o indywidualne wyliczenia, a jak zareagowali pozostali producenci?
Tymczasowe cła na chińskie elektryki weszły w życie w UE
Komisja Europejska ogłosiła dziś, że po dziewięciu miesiącach od rozpoczęcia dochodzenia antysubsydyjnego nałożyła tymczasowe cła wyrównawcze na import elektrycznych pojazdów zasilanych bateriami (BEV) z Chin. Dochodzenie ujawniło, że chiński sektor BEV korzysta z nieuczciwego subsydiowania, co zagraża konkurencyjności europejskich producentów. Badanie przeanalizowało również potencjalne skutki tych ceł dla importerów, użytkowników i konsumentów w Unii Europejskiej.
Stawki celne dla chińskich producentów - wysokość
W ostatnich tygodniach zwiększyły się konsultacje z chińskim rządem, zwłaszcza po spotkaniach wiceprzewodniczącego Komisji Europejskiej Valdisa Dombrovskisa z chińskim ministrem handlu Wang Wentao. Trwają rozmowy techniczne, mające na celu znalezienie rozwiązania zgodnego z zasadami WTO, które uwzględni obawy Unii Europejskiej.
Stawki celne dla chińskich producentów objętych dochodzeniem przedstawiają się następująco:
- ŚWIAT: 17,4%
- Geely: 19,9%
- SAIC: 37,6%
Chińscy producenci BEV, którzy współpracowali z dochodzeniem, ale nie zostali objęci próbą, będą obciążeni średnim cłem w wysokości 20,8%, natomiast dla firm, które nie współpracowały, cło wyniesie 37,6%.
W porównaniu z cłami ogłoszonymi 12 czerwca 2024 r., tymczasowe cła zostały nieznacznie zmienione na podstawie uwag dotyczących precyzji obliczeń. Szczegółowe wyniki dochodzenia zostały opublikowane w Dzienniku Urzędowym. Tymczasowe cła zaczną obowiązywać od 5 lipca 2024 r. przez maksymalnie cztery miesiące, a następnie państwa członkowskie UE podejmą decyzję o nałożeniu ostatecznych ceł na okres pięciu lat.
Tymczasowe cła na chińskie elektryki weszły w życie w UE - jakie procedury i dalsze kroki?
4 października 2023 r. Komisja wszczęła z urzędu dochodzenie antysubsydyjne dotyczące importu elektrycznych pojazdów akumulatorowych z Chin. Dochodzenie musi zakończyć się w ciągu 13 miesięcy od jego rozpoczęcia, a ostateczne środki muszą zostać nałożone najpóźniej cztery miesiące po wprowadzeniu ceł tymczasowych. Tymczasowe cła będą zabezpieczone gwarancją i będą pobierane jedynie po nałożeniu ceł ostatecznych.
Państwa członkowskie będą głosować nad środkami tymczasowymi w procedurze pisemnej zwykłą większością głosów w ciągu 14 dni od ich publikacji w Dzienniku Urzędowym. Zainteresowane strony mają możliwość zgłaszania wniosków o przesłuchania i składania uwag w określonych terminach. Po uwzględnieniu tych uwag Komisja przedstawi ostateczne wnioski, które będą poddane głosowaniu zgodnie z procedurą badania. Ostateczne środki będą obowiązywać przez pięć lat, z możliwością ich przedłużenia.
Z oficjalnego komunikatu Komisji Europejskiej wynika, że Tesla, jako jeden z producentów BEV w Chinach, zgłosił się z uzasadnionym wnioskiem o indywidualne obliczenie ceł. Inne firmy mogą złożyć wniosek o przyspieszony przegląd, który zakończy się w ciągu dziewięciu miesięcy od złożenia wniosku.