Planujesz zakup samochodu elektrycznego z dotacją NaszEauto? To program, który może znacząco obniżyć koszty zakupu lub leasingu pojazdu zeroemisyjnego. Jednak zanim złożysz wniosek, musisz wiedzieć o jednej kluczowej kwestii: podatek VAT nie podlega dofinansowaniu. To oznacza, że kwoty wsparcia są liczone od wartości netto, a różnicę wynikającą z VAT-u musisz pokryć z własnej kieszeni. Jak to wygląda w praktyce? Przeczytaj i dowiedz się, jak poprawnie zaplanować budżet, aby uniknąć niespodzianek.
Spis treści - czego dowiesz się z artykułu?
- Co oznacza, że VAT nie jest kosztem kwalifikowanym?
- Jak to wpływa na wysokość dotacji?
- Przykłady wyliczeń - ile faktycznie dostaniesz?
- Czy można przenieść VAT na inne wydatki?
- Jakie są konsekwencje dla przedsiębiorców i osób fizycznych?
- Jak przygotować się do wniosku, aby uniknąć błędów?
Co oznacza, że VAT nie jest kosztem kwalifikowanym? Program NaszEauto
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) potwierdził, że w ramach programu NaszEauto podatek VAT nie podlega refundacji. To oznacza, że jeśli kupujesz pojazd elektryczny, dotacja pokryje tylko kwotę netto - a VAT musisz sfinansować samodzielnie.
Zgodnie z warunkami programu, kwalifikowane są wyłącznie:
- Zakup nowego samochodu elektrycznego kategorii M1 (samochód osobowy).
- Opłata wstępna w leasingu lub wynajmie długoterminowym.
Koszty dodatkowe, w tym VAT, ubezpieczenie, serwis czy akcesoria, nie są objęte dofinansowaniem.
Jak to wpływa na wysokość dotacji?
Zasada jest prosta - jeśli cena samochodu wynosi 200 000 zł brutto, to dotacja nie obejmie pełnej kwoty. Wsparcie jest liczone od kwoty netto, czyli:
200 000 zł brutto - 23% VAT = 162 601 zł netto
Jeśli więc kwalifikujesz się do maksymalnej dotacji do 40 000 zł, to zostanie ona naliczona od 162 601 zł netto, a nie od pełnej kwoty zakupu. Podobnie działa to w leasingu - dofinansowanie obejmie opłatę wstępną netto, a VAT musisz zapłacić samodzielnie.
Przykłady wyliczeń - ile faktycznie dostaniesz?
Załóżmy, że decydujesz się na leasing nowego samochodu elektrycznego i twoja opłata wstępna wynosi 30 000 zł brutto. To oznacza, że:
- Kwota netto opłaty wstępnej: 30 000 zł ÷ 1,23 = 24 390 zł
- Maksymalna refundacja: 24 390 zł (nie obejmuje VAT)
- VAT do zapłaty z własnych środków: 5 610 zł
Teraz przykład dla samochodu kupionego za gotówkę:
- Cena brutto: 225 000 zł
- Cena netto (kwalifikowana do dotacji): 182 927 zł
- Maksymalne dofinansowanie: 40 000 zł (nie obejmuje VAT)
- VAT do zapłaty przez kupującego: 42 073 zł
Czy można przenieść VAT na inne wydatki?
Nie, VAT nie może być rozliczony w ramach dofinansowania ani przeniesiony na kolejne raty leasingowe. To oznacza, że jeśli pierwsza wpłata w leasingu wynosi 30 000 zł brutto, to maksymalnie można uzyskać zwrot tylko kwoty netto – 24 390 zł.
Jeśli opłata wstępna wynosi 25 000 zł netto, to właśnie taka kwota zostanie objęta dofinansowaniem. Jeśli jednak pierwsza wpłata wynosi więcej niż 30 000 zł netto, to refundacja zostanie ograniczona do tej wartości - resztę trzeba pokryć samodzielnie.
Jakie są konsekwencje dla przedsiębiorców i osób fizycznych?
Osoby fizyczne
- Muszą samodzielnie pokryć VAT, ponieważ nie mają możliwości jego odliczenia.
- Dotacja obejmuje tylko kwotę netto, więc całkowity koszt zakupu samochodu elektrycznego będzie wyższy.
Przedsiębiorcy (JDG)
- Mogą odliczyć VAT w ramach działalności gospodarczej.
- Dotacja nadal obejmuje wyłącznie kwoty netto, ale w praktyce przedsiębiorca może odzyskać część podatku poprzez zwrot VAT w rozliczeniu firmowym.
Dla firm leasing VAT nie stanowi dodatkowego problemu, ponieważ mogą go rozliczyć w ramach działalności. Osoby fizyczne muszą jednak liczyć się z tym, że będą musiały dopłacić brakującą kwotę.
Jak przygotować się do wniosku, aby uniknąć błędów?
Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, warto od razu uwzględnić VAT w budżecie i mieć go zabezpieczonego przed finalizacją zakupu lub leasingu.
Najważniejsze kroki do wykonania:
- Sprawdź dokładnie, jaka część opłaty kwalifikuje się do dotacji – pamiętaj, że liczy się kwota netto.
- Przygotuj własne środki na pokrycie VAT, który nie zostanie zwrócony.
- Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, skonsultuj się z księgowym, aby wiedzieć, jak rozliczyć VAT.
- Przy składaniu wniosku upewnij się, że wszystkie kwoty są podane w wartościach netto, zgodnie z wymaganiami programu.
Program NaszEauto – VAT nie jest kosztem. Co to oznacza dla wnioskodawców? Podsumowanie
Program NaszEauto pozwala uzyskać do 40 000 zł dofinansowania na zakup lub leasing nowego auta elektrycznego, ale VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Oznacza to, że wszystkie rozliczenia i refundacje są dokonywane od kwoty netto, a podatek VAT trzeba pokryć samodzielnie.
Dla osób fizycznych oznacza to konieczność dopłaty pełnej kwoty VAT, natomiast przedsiębiorcy mogą odliczyć go w ramach działalności. Warto dokładnie zaplanować budżet przed zakupem, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek i mieć pewność, że dofinansowanie pokryje maksymalną dostępną kwotę.