Nikola Corporation, amerykański producent elektrycznych ciężarówek, ogłosił upadłość na podstawie rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA. Decyzja ta jest wynikiem poważnych problemów finansowych, słabego popytu na pojazdy oraz skandali związanych z oszustwami.
Nikola składa wniosek do Sądu o ochronę przed bankructwem
Borykający się z poważnymi problemami finansowymi producent pojazdów elektrycznych, Nikola Corporation, w środę 19.02
złożył wniosek o ochronę przed wierzycielami w ramach postępowania upadłościowego zgodnie z Rozdziałem 11 Kodeksu Upadłościowego USA.
Kiedyś - Nikola Corporation - obiecujący gracz na Wall Street. Teraz firma popadła w poważne tarapaty po serii skandali, z których najgłośniejszy doprowadził do skazania jej założyciela w 2022 roku za celowe wprowadzanie inwestorów w błąd na temat technologii i możliwości firmy. Nikola, której główna siedziba znajduje się w Arizonie, skierowała wniosek do Sądu Upadłościowego Stanów Zjednoczonych dla Okręgu Delaware (
źródło).
"Według dokumentów sądowych firma ogłosiła w środę 11. rozdział w Delaware. W swoim wniosku wymieniła aktywa o wartości od 500 milionów do 1 miliarda dolarów i zobowiązania o wartości od 1 miliarda do 10 miliardów dolarów." (źródło)
Jednocześnie Nikola ogłosiła, że stara się o zatwierdzenie planu sprzedaży swoich aktywów w ramach aukcji. Pomimo trudnej sytuacji, spółka zamierza kontynuować ograniczone działania serwisowe oraz wsparcie dla swoich pojazdów do końca marca, w tym wybrane operacje tankowania HYLA. Po tym terminie dalsze funkcjonowanie tych usług będzie zależne od pozyskania zewnętrznych partnerów, którzy przejmą część obowiązków.
Akcje Nikoli spadły o 46% od ogłoszenia upadłości
Jeszcze wczoraj akcje Nikola Corporation (NKLA) notowane były na poziomie 0,7659 USD, co stanowiło wzrost o 0,2137 USD (0,39464%) w porównaniu do poprzedniego zamknięcia. Po ogłoszeniu upadłości firmy (w środę 19 lutego) na podstawie rozdziału 11 Kodeksu Upadłościowego USA, akcje Nikoli spadły aż o 46%, przed otwarciem giełdy.
Historia i rozwój Nikola Corporation
W 2014 roku w Salt Lake City powstał startup
Nikola Motor Corporation, założony przez przedsiębiorcę i miliardera Trevora Miltona. Jego misją było opracowanie specjalistycznych pojazdów użytkowych napędzanych hybrydowo - łączących silniki elektryczne z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.
Nazwa firmy została zainspirowana postacią słynnego wynalazcy i inżyniera, Nikoli Tesli. Firma szybko zyskała uwagę inwestorów i mediów, obiecując
innowacyjne rozwiązania w transporcie ciężarowym. Początkowo siedziba spółki znajdowała się w stanie Utah, jednak obecnie jej główna siedziba mieści się w Phoenix, w stanie Arizona.

Problemy finansowe i spadające akcje
Mimo początkowego entuzjazmu, Nikola zaczęła borykać się z problemami finansowymi. Wysokie koszty operacyjne, niskie zainteresowanie klientów oraz trudności w pozyskiwaniu dodatkowego kapitału doprowadziły do szybkiego spadku wartości akcji. Jeszcze na początku 2024 roku akcje firmy były warte ponad 30 dolarów za sztukę, podczas gdy w lutym 2025 roku ich wartość spadła poniżej 1 dolara.
Skandale i oszustwa założyciela
Dodatkowym ciosem dla firmy były skandale związane z jej założycielem, Trevorem Miltonem. W 2020 roku pojawiły się oskarżenia o fałszywe przedstawianie możliwości technologicznych firmy, co doprowadziło do śledztw prowadzonych przez SEC i DOJ. Milton został oskarżony o oszustwa i w 2022 roku uznany za winnego, co poważnie nadszarpnęło reputację Nikola Corporation.
Decyzja o upadłości i jej konsekwencje
W obliczu narastających problemów finansowych i utraty zaufania inwestorów, Nikola Corporation złożyła wniosek o upadłość na podstawie rozdziału 11 w lutym 2025 roku. Firma planuje sprzedaż większości swoich aktywów oraz zakończenie działalności operacyjnej do końca marca 2025 roku.
Czym jest rozdział 11 Kodeksu Upadłościowego USA?
Rozdział 11 (Chapter 11) Kodeksu Upadłościowego USA to procedura prawna umożliwiająca firmom restrukturyzację ich długów i zobowiązań biznesowych przy jednoczesnym kontynuowaniu działalności. Celem jest umożliwienie przedsiębiorstwu powrotu do rentowności poprzez reorganizację pod nadzorem sądu. W ramach tej procedury firma przedstawia plan naprawczy, który musi zostać zatwierdzony przez sąd oraz wierzycieli. W przeciwieństwie do likwidacji (rozdział 7), rozdział 11 pozwala na dalsze funkcjonowanie przedsiębiorstwa podczas procesu restrukturyzacji.
Przyszłość pracowników i klientów
Nikola planuje kontynuować ograniczone wsparcie serwisowe dla istniejących pojazdów do końca marca 2025 roku. Jednak dalsze wsparcie będzie wymagało zaangażowania partnerów zewnętrznych. Pracownicy firmy stoją przed niepewną przyszłością, a klienci mogą napotkać trudności z serwisowaniem swoich pojazdów w przyszłości.
Nikola to nie jedyna firma, która ogłosiła bankructwo
Nikola to kolejny producent, który padł ofiarą trudnych warunków rynkowych dla pojazdów elektrycznych, zmagających się z wysokimi kosztami, niestabilną infrastrukturą ładowania i spadającym zainteresowaniem klientów.
W czerwcu Fisker Inc. ogłosił upadłość na podstawie Rozdziału 11. Przypomnijmy, że nie tak dawno, zaledwie 17 stycznia Canoo Inc. (GOEV, GOEVQ, GOEWQ) złożyło wniosek o upadłość na podstawie Rozdziału 7. Obie te firmy, podobnie jak Nikola, trafiły na giełdę poprzez
odwrotne fuzje typu blank-check podczas boomu takich transakcji w 2020 roku. W listopadzie szwedzki producent akumulatorów Northvolt AB również złożył wniosek o ochronę przed upadłością w USA.