Nikola zbankrutowa艂a - problemy finansowe doprowadzi艂y do upad艂o艣ci

7 min. czytania
aktualno艣ci
Nikola Corporation, ameryka艅ski producent elektrycznych ci臋偶ar贸wek, og艂osi艂 upad艂o艣膰 na podstawie rozdzia艂u 11 Kodeksu Upad艂o艣ciowego USA. Decyzja ta jest wynikiem powa偶nych problem贸w finansowych, s艂abego popytu na pojazdy oraz skandali zwi膮zanych z oszustwami.

Nikola sk艂ada wniosek do S膮du o ochron臋 przed bankructwem

Borykaj膮cy si臋 z powa偶nymi problemami finansowymi producent pojazd贸w elektrycznych, Nikola Corporation, w 艣rod臋 19.02 z艂o偶y艂 wniosek o ochron臋 przed wierzycielami w ramach post臋powania upad艂o艣ciowego zgodnie z Rozdzia艂em 11 Kodeksu Upad艂o艣ciowego USA.

Kiedy艣 - Nikola Corporation - obiecuj膮cy gracz na Wall Street. Teraz firma popad艂a w powa偶ne tarapaty po serii skandali, z kt贸rych najg艂o艣niejszy doprowadzi艂 do skazania jej za艂o偶yciela w 2022 roku za celowe wprowadzanie inwestor贸w w b艂膮d na temat technologii i mo偶liwo艣ci firmy. Nikola, kt贸rej g艂贸wna siedziba znajduje si臋 w Arizonie, skierowa艂a wniosek do S膮du Upad艂o艣ciowego Stan贸w Zjednoczonych dla Okr臋gu Delaware (藕r贸d艂o).

"Wed艂ug dokument贸w s膮dowych firma og艂osi艂a w 艣rod臋 11. rozdzia艂 w Delaware. W swoim wniosku wymieni艂a aktywa o warto艣ci od 500 milion贸w do 1 miliarda dolar贸w i zobowi膮zania o warto艣ci od 1 miliarda do 10 miliard贸w dolar贸w." (藕r贸d艂o)

Jednocze艣nie Nikola og艂osi艂a, 偶e stara si臋 o zatwierdzenie planu sprzeda偶y swoich aktyw贸w w ramach aukcji. Pomimo trudnej sytuacji, sp贸艂ka zamierza kontynuowa膰 ograniczone dzia艂ania serwisowe oraz wsparcie dla swoich pojazd贸w do ko艅ca marca, w tym wybrane operacje tankowania HYLA. Po tym terminie dalsze funkcjonowanie tych us艂ug b臋dzie zale偶ne od pozyskania zewn臋trznych partner贸w, kt贸rzy przejm膮 cz臋艣膰 obowi膮zk贸w.

Akcje Nikoli spad艂y o 46% od og艂oszenia upad艂o艣ci

Jeszcze wczoraj akcje Nikola Corporation (NKLA) notowane by艂y na poziomie 0,7659 USD, co stanowi艂o wzrost o 0,2137 USD (0,39464%) w por贸wnaniu do poprzedniego zamkni臋cia. Po og艂oszeniu upad艂o艣ci firmy (w 艣rod臋 19 lutego) na podstawie rozdzia艂u 11 Kodeksu Upad艂o艣ciowego USA, akcje Nikoli spad艂y a偶 o 46%, przed otwarciem gie艂dy.

Historia i rozw贸j Nikola Corporation

W 2014 roku w Salt Lake City powsta艂 startup Nikola Motor Corporation, za艂o偶ony przez przedsi臋biorc臋 i miliardera Trevora Miltona. Jego misj膮 by艂o opracowanie specjalistycznych pojazd贸w u偶ytkowych nap臋dzanych hybrydowo - 艂膮cz膮cych silniki elektryczne z ogniwami paliwowymi zasilanymi wodorem.

Nazwa firmy zosta艂a zainspirowana postaci膮 s艂ynnego wynalazcy i in偶yniera, Nikoli Tesli. Firma szybko zyska艂a uwag臋 inwestor贸w i medi贸w, obiecuj膮c innowacyjne rozwi膮zania w transporcie ci臋偶arowym. Pocz膮tkowo siedziba sp贸艂ki znajdowa艂a si臋 w stanie Utah, jednak obecnie jej g艂贸wna siedziba mie艣ci si臋 w Phoenix, w stanie Arizona.

Problemy finansowe i spadaj膮ce akcje

Mimo pocz膮tkowego entuzjazmu, Nikola zacz臋艂a boryka膰 si臋 z problemami finansowymi. Wysokie koszty operacyjne, niskie zainteresowanie klient贸w oraz trudno艣ci w pozyskiwaniu dodatkowego kapita艂u doprowadzi艂y do szybkiego spadku warto艣ci akcji. Jeszcze na pocz膮tku 2024 roku akcje firmy by艂y warte ponad 30 dolar贸w za sztuk臋, podczas gdy w lutym 2025 roku ich warto艣膰 spad艂a poni偶ej 1 dolara. 

Skandale i oszustwa za艂o偶yciela

Dodatkowym ciosem dla firmy by艂y skandale zwi膮zane z jej za艂o偶ycielem, Trevorem Miltonem. W 2020 roku pojawi艂y si臋 oskar偶enia o fa艂szywe przedstawianie mo偶liwo艣ci technologicznych firmy, co doprowadzi艂o do 艣ledztw prowadzonych przez SEC i DOJ. Milton zosta艂 oskar偶ony o oszustwa i w 2022 roku uznany za winnego, co powa偶nie nadszarpn臋艂o reputacj臋 Nikola Corporation. 

Decyzja o upad艂o艣ci i jej konsekwencje

W obliczu narastaj膮cych problem贸w finansowych i utraty zaufania inwestor贸w, Nikola Corporation z艂o偶y艂a wniosek o upad艂o艣膰 na podstawie rozdzia艂u 11 w lutym 2025 roku. Firma planuje sprzeda偶 wi臋kszo艣ci swoich aktyw贸w oraz zako艅czenie dzia艂alno艣ci operacyjnej do ko艅ca marca 2025 roku. 

Czym jest rozdzia艂 11 Kodeksu Upad艂o艣ciowego USA?

Rozdzia艂 11 (Chapter 11) Kodeksu Upad艂o艣ciowego USA to procedura prawna umo偶liwiaj膮ca firmom restrukturyzacj臋 ich d艂ug贸w i zobowi膮za艅 biznesowych przy jednoczesnym kontynuowaniu dzia艂alno艣ci. Celem jest umo偶liwienie przedsi臋biorstwu powrotu do rentowno艣ci poprzez reorganizacj臋 pod nadzorem s膮du. W ramach tej procedury firma przedstawia plan naprawczy, kt贸ry musi zosta膰 zatwierdzony przez s膮d oraz wierzycieli. W przeciwie艅stwie do likwidacji (rozdzia艂 7), rozdzia艂 11 pozwala na dalsze funkcjonowanie przedsi臋biorstwa podczas procesu restrukturyzacji. 

Przysz艂o艣膰 pracownik贸w i klient贸w

Nikola planuje kontynuowa膰 ograniczone wsparcie serwisowe dla istniej膮cych pojazd贸w do ko艅ca marca 2025 roku. Jednak dalsze wsparcie b臋dzie wymaga艂o zaanga偶owania partner贸w zewn臋trznych. Pracownicy firmy stoj膮 przed niepewn膮 przysz艂o艣ci膮, a klienci mog膮 napotka膰 trudno艣ci z serwisowaniem swoich pojazd贸w w przysz艂o艣ci. 

Nikola to nie jedyna firma, kt贸ra og艂osi艂a bankructwo

Nikola to kolejny producent, kt贸ry pad艂 ofiar膮 trudnych warunk贸w rynkowych dla pojazd贸w elektrycznych, zmagaj膮cych si臋 z wysokimi kosztami, niestabiln膮 infrastruktur膮 艂adowania i spadaj膮cym zainteresowaniem klient贸w.

W czerwcu Fisker Inc. og艂osi艂 upad艂o艣膰 na podstawie Rozdzia艂u 11.  Przypomnijmy, 偶e nie tak dawno, zaledwie 17 stycznia Canoo Inc. (GOEV, GOEVQ, GOEWQ) z艂o偶y艂o wniosek o upad艂o艣膰 na podstawie Rozdzia艂u 7. Obie te firmy, podobnie jak Nikola, trafi艂y na gie艂d臋 poprzez odwrotne fuzje typu blank-check podczas boomu takich transakcji w 2020 roku. W listopadzie szwedzki producent akumulator贸w Northvolt AB r贸wnie偶 z艂o偶y艂 wniosek o ochron臋 przed upad艂o艣ci膮 w USA.

Upad艂o艣膰 Nikola Corporation jest kolejnym przyk艂adem wyzwa艅, przed jakimi stoj膮 nowe firmy w bran偶y pojazd贸w elektrycznych, zw艂aszcza w obliczu problem贸w finansowych i zarzut贸w o nieuczciwe praktyki biznesowe.

Zobacz te偶: Upad艂o艣ci na rynku EV: Boom na SPAC-y zamieni艂 si臋 w fal臋 bankructw

Powi膮zane artyku艂y: