Model leasingowy napędzający elektromobilność w Europie na krawędzi kryzysu?

4 min. czytania
aktualności
Model leasingowy, który napędza rozwój elektromobilności w Europie, stoi w obliczu poważnych wyzwań. Niskie wartości odsprzedaży używanych samochodów elektrycznych zmusiły firmy leasingowe do drastycznego podniesienia cen, co może zahamować dalszą elektryfikację rynku. Dodatkowo, obawy przed dalszym spadkiem cen EV sprawiają, że niektóre firmy rozważają wycofanie się z rynku, jeśli tempo przejścia na elektryczność będzie zbyt szybkie. To stawia pod znakiem zapytania przyszłość modelu leasingowego dla samochodów elektrycznych.

Obawy firm leasingowych nie są bezpodstawne. Ceny samochodów elektrycznych mogą nadal spadać (a nawet będą spadać w najbliższych latach w związku z większym rozwojem technologii i części elektryków jak baterie), co dodatkowo pogłębi problemy związane z ich odsprzedażą. Leasingodawcy ostrzegają, że szybki spadek wartości używanych EV może prowadzić do jeszcze większych strat finansowych, co w konsekwencji zmusi ich do dalszego podnoszenia cen leasingu.

Dodatkowo, przyszłe obniżki cen samochodów elektrycznych, spowodowane m.in. rosnącą konkurencją ze strony chińskich producentów, mogą sprawić, że obecne modele szybko stracą na wartości, co utrudni firmom leasingowym zarządzanie ryzykiem i utrzymanie rentowności. W tej sytuacji, przymuszanie do szybkiego przejścia na elektromobilność może przynieść więcej szkód niż korzyści, zarówno dla konsumentów, jak i dla samego rynku leasingowego.

Model leasingowy napędzający elektromobilność w Europie na krawędzi kryzysu

Europejski rynek samochodów elektrycznych, który w dużej mierze opiera się na modelu leasingowym, stoi przed poważnym wyzwaniem. Niskie wartości odsprzedaży używanych pojazdów elektrycznych zmusiły firmy leasingowe do drastycznego podniesienia cen, co w ciągu ostatnich trzech lat doprowadziło do ich podwojenia.

Niektóre firmy leasingowe, które odgrywają kluczową rolę w napędzaniu elektromobilności na kontynencie, zaczynają rozważać wycofanie się z rynku, jeśli regulatorzy będą nalegać na zbyt szybkie wprowadzenie pełnej elektryfikacji.

Podwyżki cen leasingu EV pojawiają się w momencie, gdy obniżki dotacji w takich krajach jak Niemcy wpływają negatywnie na sprzedaż samochodów elektrycznych. To z kolei stawia pod znakiem zapytania zdolność Europy do kontynuowania transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności, zwłaszcza teraz, gdy unijne instytucje dążą do przyspieszenia adaptacji pojazdów elektrycznych.

Tim Albertsen, CEO Ayvens – jednej z największych firm leasingowych w Europie, podkreśla, że jeśli tempo przejścia na EV będzie zbyt szybkie, firmy leasingowe mogą wycofać się z rynku, obawiając się zbyt dużego ryzyka finansowego. W kontekście tego wyzwania warto zauważyć, że około 10% floty Ayvens, liczącej 3,4 miliona samochodów, stanowią pojazdy elektryczne.

Wartości odsprzedaży EV jako główne wyzwanie

Jednym z głównych problemów, z którymi borykają się firmy leasingowe, jest spadek wartości odsprzedaży samochodów elektrycznych. Od października 2022 roku ceny używanych EV w Europie zaczęły wyraźnie spadać. Powody tego trendu są różnorodne – od obniżek cen przez Teslę, przez obawy dotyczące infrastruktury ładowania i trwałości baterii, po rosnącą konkurencję ze strony tańszych chińskich modeli. W Niemczech wartość odsprzedaży EV w lipcu 2024 roku była o 24% niższa niż przed pandemią, a w Wielkiej Brytanii spadek ten wyniósł 30%.

Skutkiem tego są straty finansowe firm leasingowych, takich jak Hertz i Sixt. Hertz odnotował odpisy w wysokości około 150 milionów dolarów za około 20 000 sprzedanych samochodów elektrycznych po znacznie obniżonych cenach, podczas gdy Sixt poinformował, że spadek wartości odsprzedaży EV zmniejszył jego zyski za 2023 rok o 40 milionów euro.

Rosnące ceny leasingu EV

W Niemczech, gdzie rynek motoryzacyjny jest jednym z największych w Europie, leasing samochodów elektrycznych stał się znacznie droższy. W sierpniu 2021 roku miesięczny koszt leasingu EV o wartości 45 000 euro wynosił 284 euro, podczas gdy dla porównywalnego modelu z silnikiem spalinowym było to 473 euro. Obecnie koszt leasingu EV wzrósł do 621 euro, a cena leasingu samochodu spalinowego spadła do 468 euro. Taki wzrost cen stawia pod znakiem zapytania przyszłość leasingu samochodów elektrycznych, szczególnie w kontekście spadającej sprzedaży EV w Niemczech – w pierwszej połowie 2024 roku spadek ten wyniósł 16%.

Obawy o przyszłość elektromobilności

Firmy leasingowe wyrażają zaniepokojenie, że działania Komisji Europejskiej, mające na celu przyspieszenie adaptacji EV w korporacyjnych flotach, mogą doprowadzić do wprowadzenia obowiązkowych celów sprzedaży pojazdów elektrycznych. Taka sytuacja mogłaby zwiększyć ryzyko finansowe, z którym już teraz borykają się firmy leasingowe. 

Organizacja Transport & Environment naciska na Komisję, aby do 2030 roku wszystkie duże floty korporacyjne i firmy leasingowe w Europie przeszły na 100% elektryczność. Firmy leasingowe obawiają się, że takie mandaty wymusiłyby kolejne podwyżki cen leasingu, co mogłoby zniechęcić korporacje do kontynuowania leasingu samochodów elektrycznych.

Powiązane artykuły: