Stellantis wprowadza modele Leapmotor na rynek europejski, co jest strategicznym posunięciem mającym na celu umożliwienie celowej konkurencji wewnątrz grupy. Fuzja z chińskim start-upem Leapmotor ma na celu wykorzystanie potencjału tej marki do zdobycia nowych rynków.
Jakie są plany Stellantis względem Leapmotor w Europie?
Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis, wyraźnie zaznaczył, że rentowność jest priorytetem, a marki, które nie przynoszą zysków, mogą zostać zamknięte. To stawia pytanie o rolę, jaką Leapmotor odegra w grupie Stellantis, zwłaszcza w kontekście planów ekspansji na rynki europejskie, gdzie konkurencja jest już bardzo duża.
Plany Stellantis wobec Leapmotor są ambitne – chińska marka planuje otworzyć 200 punktów sprzedaży w Europie do końca tego roku, a do 2026 roku ich liczba ma wzrosnąć do 500. Dzięki wykorzystaniu sieci sprzedaży Stellantis, Leapmotor ma szansę zrealizować te plany. Jednakże istnieje ryzyko kanibalizacji wewnętrznej, ponieważ niektóre modele Leapmotor, takie jak SUV C10 i mały samochód elektryczny T03, mogą bezpośrednio konkurować z modelami marek Stellantis, takich jak Citroën i Fiat.
Stellantis postrzega jednak Leapmotor jako uzupełnienie swojej oferty, skierowane głównie do młodych i zorientowanych na technologię konsumentów. Plany produktowe Leapmotor obejmują wprowadzenie kolejnych SUV-ów i hatchbacków do 2027 roku, co ma umocnić ich pozycję na rynku.
Pojazdy elektryczne firmy Leapmotor mają inną pozycję rynkową niż te od Stellantis w Europie. Leapmotor jest skierowany przede wszystkim do młodych i zorientowanych na technologię konsumentów, którzy cenią inteligentne funkcje, łączność i personalizację w swoich pojazdach. Leapmotor nie jest więc zagrożeniem, ale dodatkową szansą” — wyjaśnia Stellantis.
Plan produktowy Leapmotor do 2027 roku jest już gotowy. Po wprowadzeniu C10 i T03 mają pojawić się dwa kolejne SUV-y i modele hatchback.
Strategiczna inwestycja w Leapmotor ma również na celu zdobycie nowych rynków w Azji Południowo-Wschodniej, Indiach i Ameryce Południowej, gdzie elektromobilność dopiero zaczyna się rozwijać. Współpraca z Leapmotor pozwoli Stellantis na skorzystanie z chińskiej wiedzy technologicznej. Jeśli Leapmotor odniesie sukces zarówno w Chinach, jak i na innych rynkach, będzie to zgodne z głównym celem Stellantis, jakim jest rentownoś
„Ze względu na niezwykle intensywną, bezwzględną konkurencję na chińskim rynku samochodowym, tylko niewielu dostawców jest w stanie wygenerować wystarczające zyski. Nowe źródła dochodu, takie jak licencjonowanie technologii lub partnerstwa rozwojowe, są zatem bardzo mile widziane.Jednocześnie zachodnie firmy najlepiej rozumieją swoje krajowe rynki i potrafią atrakcyjnie udostępnić nowe technologie swoim klientom. Można z pewnością mówić o sytuacji win-win”, wyjaśnia Peter Fintl.
Stellantis również na tym korzysta. Jeśli Leapmotor odniesie sukces również w Chinach, a nadrzędna maksyma Carlosa Tavaresa dotycząca rentowności zostanie spełniona.