Wniosek NaszEauto - jak wypełnić? Poradnik krok po kroku

31 min. czytania
dotacje, porady
Chcesz skorzystać z dotacji na zakup samochodu elektrycznego w ramach programu NaszEauto, ale nie wiesz, jak poprawnie wypełnić wniosek? W tym poradniku krok po kroku wyjaśniamy, jakie dokumenty są potrzebne, na co zwrócić uwagę podczas wypełniania formularza oraz jak zwiększyć swoje szanse na uzyskanie dofinansowania. Sprawdź, jak złożyć wniosek sprawnie i bez problemów.

Co potrzebujesz aby wypełnić wniosek ? 

Wymagane załączniki

  1. Skan faktury zakupu nowego pojazdu wystawione na wnioskodawcę (wraz z fakturami zaliczkowymi, jeśli były wystawione) lub skan umowy. Faktura musi być opłacona i zawierać: cenę zakupu, markę i model pojazdu, numer VIN, rodzaj napędu, przebieg pojazdu (jeśli brak przebiegu - wymagane jest oświadczenie sprzedawcy o wysokości przebiegu pojazdu na dzień sprzedaży).

    W przypadku braku faktury za zakup pojazdu, uzyskanej od firmy leasingowej, należy załączyć skan umowy leasingowej (w umowie powinna być wskazana kwota netto zakupu leasingowanego pojazdu).W przypadku zakupu pojazdu za granicą - należy dołączyć tłumaczenie faktury na język polski poświadczone przez tłumacza przysięgłego.
  2. Dokumenty podatkowe i celne (jeśli dotyczy) - w przypadku pojazdu zakupionego poza granicami Polski.  Wymagane dokumenty:
    • Deklaracja AKC-US - pojazdu zakupionego poza granicami Polski na terenie UE.
    • Dowód odprawy celnej przywozowej - dla pojazdu zakupionego poza granicami UE.
    • Świadectwo zgodności WE albo świadectwo zgodności wraz zaświadczeniem zawierającym dane i informacje o pojeździe - pojazdu zakupionego poza granicami Polski.
  3. Pełny skan dowodu rejestracyjnego (obie jego strony) pojazdu - gdzie jako właściciel pojazdu figuruje wnioskodawca lub firma, z którą wiąże go umowa leasingu/wynajmu długoterminowego.
  4. Skan dokumentu ubezpieczenia (polisę) OC oraz AC (autocasco) od uszkodzeń, zniszczeń oraz utraty na skutek zderzeń, kolizji, zdarzeń losowych, uszkodzeń przez osoby trzecie oraz kradzieży oraz potwierdzenie opłacenia składek lub pierwszej raty pojazdu. Polisa AC musi posiadać podpis ubezpieczyciela lub jego przedstawiciela (podpis odręczny i pieczęć firmowa lub elektroniczny podpis kwalifikowany możliwy do zweryfikowania).
  5. Raport w formacie pliku .pdf z CEPiK potwierdzający rodzaj napędu pojazdu - raport do pobrania na stronie www.historiapojazdu.gov.pl.

Dodatkowe załączniki (jeśli dotyczy):

  1. Decyzja o wyrejestrowaniu pojazdu, którego ostatnim właścicielem od co najmniej 3 lat był wnioskodawca, ze wskazaniem złomowania jako powodu wyrejestrowania (jeśli dotyczy).
  2. Pełnomocnictwo współwłaściciela pojazdu dla wnioskodawcy w celu złożenia wniosku wraz z klauzulą RODO dla współwłaściciela (jeśli dotyczy). Załącznik do pobrania w materiałach na dole strony.
  3. Oświadczenie wnioskodawcy o niepozostawaniu w związku małżeńskim albo zgoda współmałżonka na przyjęcie dofinansowania (załącznik do pobrania w materiałach na dole strony) albo dokument stanowiący o rozdzielności majątkowej małżonka.
  4. Pełny skan Karty Dużej Rodziny, obie jej strony (jeśli dotyczy).
  5. Pełnomocnictwo do złożenia wniosku oraz zawarcia umowy, a także prowadzenia czynności z nią związanych - wymagane w przypadku, gdy wniosek nie jest podpisany przez wnioskodawcę (właściciela pojazdu), a na przykład przez firmę leasingową. Załącznik do pobrania w materiałach na dole strony.
Wszystkie załączniki i regulamin programu NaszEuto dostępny jest na stronie: https://www.gov.pl/web/nfosigw/e11-wzrost-wykorzystania-transportu-przyjaznego-dla-srodowiska-program-priorytetowy-naszeauto

Przygotowaliśmy skrócony link, który w prosty sposób przekieruje nas na powyższą stronę dotacji NaszEauto: https://bit.ly/dotacjanaszeauto

Instrukcja wypełniania wniosku NaszEauto krok po kroku

Program NaszEauto umożliwia uzyskanie dofinansowania na zakup, leasing lub wynajem długoterminowy nowego pojazdu elektrycznego. Poniżej znajdziesz szczegółowy poradnik, który przeprowadzi Cię przez proces wypełniania wniosku krok po kroku.

Logowanie do GWD

Aby rozpocząć wypełnianie wniosku, należy przejść na stronę Generatora Wniosków o Dofinansowanie (GWD).

Następnie należy zalogować się na swoje konto lub założyć nowe, jeśli jeszcze go nie masz. Po zalogowaniu kliknij “Nowy wniosek”.
Wybierz pole: “Wniosek o dofinansowanie z instrumentów krajowych oraz instrumentów Finansowych FENiKS”.
Następnie wybierz program NaszEauto wypełniając 2 pierwsze wersy formularza, w następujący sposób (jak na zdjęciu poniżej). Pozostałe pola powinny uzupełnić się automatycznie.

Udzielenie pełnomocnictwa

Wniosek może być złożony przez wnioskodawcę, czyli Ostatecznego Odbiorcę Wsparcia (OOW) lub pełnomocnika (np. przez firmę leasingową, w tym przypadku wymagane jest  pełnomocnictwo, które trzeba będzie potem dodać do załączników).

W przypadku pełnomocnika należy w polu zaznaczyć TAK i podać: pierwsze imię, nazwisko i PESEL pełnomocnika. Jeśli wypełniamy wniosek samodzielnie zaznaczamy opcję NIE.

Dane wnioskodawcy / przedsiębiorcy

W części III, pkt. 1 wnioskodawca wybiera formę prawną - czy występuje o dotację jako osoba fizyczna czy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Uwaga: Tylko osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, mogą zaznaczyć uprawnienie do Karty Dużej Rodziny.Następnie wnioskodawca zaznacza jedną z dostępnych opcji nabycia pojazdu: zakup lub leasing/wynajem długoterminowy.


W części III wnioskodawca uzupełnia swoje dane osobowe i identyfikacyjne. W przypadku, gdy wnioskodawca posiada więcej niż jedno imię, należy wskazać wyłącznie pierwsze imię oraz nazwisko.

Adres zamieszkania / wykonywania działalności

W tej części wnioskodawca podaje swój adres zamieszkania (nie zameldowania). W przypadku firm - podajemy stały adres wykonywania działalności.

W przypadku gdy nazwy ulicy nie ma na liście rozwijanej należy zaznaczyć pole wyboru „brak ulicy na liście”, a następnie wpisać ręcznie nazwę ulicy. W przypadku, gdy w miejscowości nie ma ulicy należy zaznaczyć pole wyboru „w adresie nie ma ulicy”.


Adres e-mail

Wnioskodawca podaje adres e-mail, który powinien być aktywny przez cały okres trwałości przedsięwzięcia, czyli minimum 2 lata i wykorzystywany do kontaktu z NFOŚiGW.UWAGA: Wnioskodawca odpowiada za poprawność adresu e-mail. Błędny adres uniemożliwiający dostarczenie korespondencji skutkuje odrzuceniem wniosku.

Zmiany adresu e-mail należy niezwłocznie zgłaszać do NFOŚiGW - inaczej korespondencja wysłana na poprzedni adres będzie uznana za doręczoną.


Informacja o rachunku bankowym

W części 3.A. wnioskodawca podaje rachunek bankowy lub rachunek formowy, na który ma zostać przekazana dotacja.

W przypadku składania dotacji dla osoby fizycznej - nie może być to rachunek firmowy.

Dla firm - klasa działalności / identyfikator gminy

W przypadku wniosku o dotację na firmę, należy podać klasę działalności (PKD) na podstawie której wnioskodawca ubiega się o pomoc de minimis. Jeśli nie można określić jednej konkretnej działalności, należy podać kod PKD tej, która generuje najwyższy przychód.PKD można sprawdzić w rejestrze firm CEIDG. Lista klas PKD wraz z nazwami klas dostępna jest również (TUTAJ).


Wnioskodawca podaje identyfikator gminy, w której ma miejsce zamieszkania albo siedzibę. Przykładowa strona gdzie można znaleźć identyfikator gminy (TUTAJ).
Na stronie należy wybrać województwo, powiat i gminę, a w lewym dolnym rogu wyświetli się identyfikator. Identyfikator gminy to 7-cyfrowy kod. 

Dla osób fizycznych - Karta Dużej Rodziny

W przypadku gdy wnioskodawca występuje jako osoba fizyczna i jest posiadaczem Karty Dużej Rodziny (KDR) należy podać jej numer oraz wpisać datę ważności dokumentu. Jeżeli KDR została wydana bezterminowo należy wpisać „Dokument wydany bezterminowo”.

Dane współwłaścicieli samochodu elektrycznego

W części 4 wnioskodawca podaje dane współwłaścicieli samochodu. Należy pamiętać, że podajemy tylko pierwsze imię oraz nazwisko.

Jeśli w dowodzie rejestracyjnym pojazdu widnieje instytucja współfinansująca zakup, np. jako zabezpieczenie kredytu poprzez przewłaszczenie, należy zaznaczyć opcję TAK.
W przeciwnym wypadku należy zaznaczyć opcję NIE.

Jako liczbę współwłaścicieli (poza wnioskodawcą) należy podać  “1” (dot. to banku jako instytucji współfinansującej) lub więcej, jeśli ilość współwłaścicieli jest większa.Uwaga: Nie należy wpisywać danych współwłaściciela, jeśli jest nim instytucja, która współfinansowała zakup pojazdu. Pole zostawiamy puste.

W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego - firma leasingowa nie jest współwłaścicielem, dlatego zaznaczamy opcję NIE. Jeśli pojazd nie ma innych współwłaścicieli, to wybieramy z listy wartość 0. Jeśli inne osoby są współwłaścicielami, to podajemy ich ilość oraz dane: pierwsze imię, nazwisko i PESEL. W przypadku braku numeru PESEL, należy podać dane z dokumentu tożsamości - dowód osobisty lub paszport. 


Informacje o samochodzie

Do wypełnienia sekcji IV należy przygotować dowód rejestracyjny, polisę AC i OC, fakturę zakupu oraz informacje o zezłomowanym samochodzie (faktura/umowa zakupu, zaświadczenie o zezłomowaniu), jeśli będzie uwzględniony we wniosku.

Wnioskodawca wypełnia dane samochodu elektrycznego takie jak: marka, model, numer VIN,itd.W punkcie 4 “data zakupu pojazdu elektrycznego” wnioskodawca podaje datę wystawienia faktury VAT potwierdzającej zakup pojazdu elektrycznego. W przypadku leasingu/wynajmu długoterminowego wpisujemy datę przekazania wnioskodawcy samochodu do używania lub używania i pobierania pożytków, która podana jest w protokole przekazania pojazdu.

W punkcie 15 “Kwota netto pojazdu” wnioskodawca wpisuje kwotę netto samochodu elektrycznego, bez dodatkowych kosztów jak np: dodatkowe wyposażenie, transport.

Uwaga: Należy uważać, aby kwota nie była wyższa niż 225 000 zł (formularz umożliwia podanie wyższej kwoty), bo wniosek może zostać od razu odrzucony.


Premia za złomowanie samochodu spalinowego

Wnioskodawca spełniający warunki do otrzymania dodatkowej premii za złomowanie samochodu spalinowego, zaznacza punkt 16.W przypadku, gdy wnioskodawcą jest osoba fizyczna prowadząca JDG, to złomowany samochód spalinowy musi być wprowadzony do ewidencji środków trwałych prowadzonej działalności gospodarczej przez okres co najmniej 3 lat (od daty nabycia pojazdu do daty decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu, wydanej przez starostę).W części 17 należy wpisać datę wskazaną na fakturze zakupu pojazdu lub umowie zakupu pojazdu (w przypadku zakupu używanego samochodu od osoby fizycznej).

W kolejnym polu należy podać datę wydania decyzji o zezłomowaniu pojazdu spalinowego, która jest wskazana w dokumencie. Zgodnie z warunkami programu data ta nie może być wcześniejsza niż 01.02.2020 r.

Norma spalin złomowanego pojazdu spalinowego

Wnioskodawca podaje normę EURO spalin złomowanego samochodu kategorii M1.
Normę tę można sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym złomowanego pojazdu lub na stronie rządowej.

Wnioskodawca z listy wybiera rodzaj paliwa złomowanego samochodu.

Data zakończenia trwałości przedsięwzięcia

Wnioskodawca nie wypełnia tego pola. Pole uzupełnia się automatycznie na podstawie daty wpisanej w polu “Data zakupu pojazdu przez OOW/przekazania do używania albo używania i pobierania pożytków”. Jest o to data zakończenia przedsięwzięcia i wynosi równo 2 lata od zakupu samochodu elektrycznego. 


Dochód wnioskodawcy - do dodatkowej premii


Sekcja V dochodowa wniosku jest przeznaczona tylko dla osób ubiegających się o premię z tytułu dochodu nieprzekraczającego 135 000 zł brutto rocznie.

Kiedy wypełniać sekcję dochodową?
  • Jeśli zaznaczono opcję NIE w oświadczeniu o dochodzie - można przejść do kolejnej sekcji wniosku.
  • Jeśli zaznaczono opcję TAK w oświadczeniu o dochodzie -  należy wypełnić zakładkę zgodnie z poniższymi zasadami.

Gdy dochód wnioskodawcy (lub wnioskodawcy wraz z małżonkiem) nie przekracza 135 000 zł brutto


Do premii dla wnioskodawcy z gospodarstw domowych o niskim dochodzie (tj. nie przekraczającym rocznie kwoty 135 000 zł) kwalifikują się osoby, które uzyskały udokumentowane dochody w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku lub w przedostatnim roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia wniosku o udzielenie wsparcia ( do wnioskowania o premię nie kwalifikują się osoby, które nie uzyskały żadnych udokumentowanych dochodów). 

Jak określić dochód?

  • Osoby we wspólności majątkowej - podają łącznie dochód swój i współmałżonka, który system automatycznie podzieli na dwa.
  • Osoby niezamężne lub mające rozdzielność majątkową - wpisują tylko swój dochód brutto.

Źródła dochodu - jakie dane wpisać?


Dochód należy ustalić na podstawie:
  1. Zeznania PIT - np. PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-CFC,PIT-40A za rok poprzedzający rok złożenia wniosku. Jeśli wnioskodawca złoży wniosek o dotację, zanim rozliczy PIT za ostatni rok, to należy wpisać dochód z przedostatniego roku od roku złożenia wniosku. (należy wpisać kwotę z pozycji „Podstawa obliczenia podatku”).

    Przykład: Wnioskodawca składa wniosek w marcu 2025 r. Jeśli do tego momentu nie rozliczył podatku za 2024 rok, wskazuje dochód roczny za 2023 rok.

  2. Karty podatkowej lub ryczałtu - dotyczy wnioskodawcy/współmałżonków, którzy osiągali przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochód roczny ustalany na podstawie: karty podatkowej (PIT-16) lub ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28), zgodnie z obwieszczeniem ministra o wysokości dochodu.
  3. Gospodarstwa rolnego - na podstawie liczby hektarów przeliczeniowych i stawki dochodu ogłaszanej przez GUS.
  4. Dochodu niepodlegającego opodatkowaniu - np. świadczeń rodzinnych lub zagranicznych (należy dokonać przeliczenia na złotówki wg kursu NBP).

W polu “Za rok” należy wpisać rok, którego dotyczy uzyskany dochód.

Taką samą tabelę wypełnia się w przypadku dochodów małżonka (gdy wnioskodawca wybrał wspólność majątkową). W obu przypadkach, od razu automatycznie otrzymujemy wyliczony roczny dochód. 

WAŻNE!

  • Nie dołącza się dokumentów potwierdzających dochód - jednak należy je przechowywać do końca trwania umowy o wsparcie.
  • Osoby bez udokumentowanego dochodu nie mogą wnioskować o premię.
  • Jeśli w danym roku dochód był zerowy lub wykazano stratę, należy wpisać „0”.
  • Jeśli system wyliczy dochód powyżej 135 000 zł, premia nie przysługuje.

Oświadczenia

Wnioskodawca po wypełnieniu formularza dochodu, powinien zaakceptować oświadczenia, znajdujące się pod tabelą:
  • Potwierdzenie zgodności informacji ze stanem faktycznym i prawnym oraz prawdziwości danych podanych we wniosku.
  • Oświadczenie o świadomości odpowiedzialności karnej za przedłożenie fałszywych danych, nieprawdziwych informacji lub nierzetelnych oświadczeń mogących mieć wpływ na uzyskanie dofinansowania, zgodnie z art. 297 Kodeksu karnego.

Kwota wsparcia

Program automatycznie podaje kwotę wsparcia. Dla osoby fizycznej, której dochód roczny nie przekroczył 135 000 zł, kwota wsparcia może wyglądać w ten sposób (przykład poniżej). Maksymalna kwota wsparcia finansowego w programie NaszEuto wynosi 40 000 zł (podstawowa kwota wsparcia + premia za złomowanie + premia za niski dochód).

Oświadczenia / Oświadczenie dot. Sankcji

Wnioskodawca zaznacza oświadczenia, które są wymagane do wniosku w zakładce “Oświadczenia” oraz “Oświadczenie dot. Sankcji”, a także zapoznaje się z treścią umowy oraz klauzulą informacyjną. 

To dobry moment, aby przejść przez wszystkie zakładki od początku i sprawdzić czy wszystkie pola zostały wypełnione. Nie zapominaj o Zapisaniu Wniosku. 

Załączniki do wniosku

W zakładce "Załączniki do wniosku" wyświetlone zostaną wszystkie dokumenty, które należy dołączyć na podstawie wcześniej podanych danych.

Załączniki dzielą się na:
  • Wymagane w formie elektronicznej - muszą być bezwzględnie dołączone poprzez opcję "Wybierz plik".
  • Niewymagane - można je załączyć opcjonalnie, zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.
Wszelkie zmiany w załącznikach powinniśmy zapisać.

Wysłanie wniosku / Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych

Wnioskodawca po zapoznaniu się z informacją o przetwarzaniu danych osobowych w poświadcza dane wskazane we wniosku:
  • kwalifikowanym podpisem elektronicznym (wniosek składany online),
  • przez ePUAP (wniosek składany online).

Dołącz do grupy

Masz pytania dotyczące wniosku NaszEauto? Dołącz do grupy na Facebooku: NaszEauto - Dotacja na Elektryka - Porady - Informacje.

Wymieniamy się doświadczeniami, pomagamy w wypełnianiu wniosków i odpowiadamy na pytania dotyczące dotacji. Wierzymy, że Twoja obecność w grupie będzie również i dla nas wartościowa. Nie bądź sam/a w procesie składania wniosku o dotację - skorzystaj ze wsparcia społeczności. Powodzenia!

Minimalistyczne gadżety dla fanów EV

Moda na prąd - odkryj minimalistyczne koszulki i gadżety dla fanów samochodów elektrycznych. Noś koszulki i z dumą promuj elektromobilność.

Przejdź do sklepu
Motoelectro sklep z gadżetami

Powiązane artykuły: