Tesla Cybertruck w Polsce. Pierwsze 2 pojazdy zarejestrowane

5 min. czytania
aktualności, pojazdy
Tesla Cybertruck pojawił się w Polsce. Cybertruck, futurystyczny pickup od Tesli, właśnie zrobił kolejny krok na globalnym rynku! W Polsce zarejestrowano pierwsze pojazdy tego modelu, co oznacza nowy rozdział dla elektrycznej mobilności w Europie. Dobre wieści - Teslę Cybertruck da się zarejestrować i można nią jeździć. 

Tesla Cybetruck w Polsce - dwie pierwsze rejestracje

Nie przewiduje się oficjalnego wprowadzenia samochodu elektrycznego Tesla Cybertruck na rynek Unii Europejskiej ze względu na problemy związane z uzyskaniem homologacji. Jednak to nie ogranicza możliwości prywatnych importerów. Na mediach społecznościowych pojawiły się zdjęcia przedstawiające Tesla Cybertruck na lawecie, co sugeruje, że w Polsce zarejestrowano już pierwsze dwa egzemplarze tego pojazdu. Bez wątpienia będzie to nietypowy widok na polskich drogach.

Regulacje sprawiają, że zarejestrowanie Tesli jest dość trudna, ale jak widać - absolutnie nie jest niemożliwe. Jak to zrobić? Dokładnie tak samo, jak w przypadku rejestracji innych pojazdów, które nie dostałyby homologacji w Polsce.

Tesla Cybertruck w Polsce

Tesla Cybertruck, z uwagi na swoją specyficzną konstrukcję, nie trafi oficjalnie do sprzedaży w Unii Europejskiej. Problemy związane z bezpieczeństwem pieszych, wynikające z zastosowania w pojazdzie krzywizn karoserii o dużej średnicy, jak podkreślił wiceprezes Tesla ds. inżynierii pojazdów w wywiadzie dla holenderskiego Top Gear, uniemożliwiają adaptację modelu do przepisów UE. Niemniej jednak, pierwsze egzemplarze tego pojazdu pojawiły się już w Polsce dzięki inicjatywie prywatnych importerów.

Tesla Cybertruck waży 3,1 tony (3104 kg), a może przewieźć ładunek o masie do 4,23 tony (4237 kg). Zgodnie z polskim prawem, posiadacze prawa jazdy kategorii B mogą prowadzić pojazdy o maksymalnej dopuszczalnej masie do 3,5 tony. Jednakże, niedawno wprowadzono specjalne wyjątki „w trosce o środowisko”, które pozwalają na użytkowanie takich ciężkich pojazdów elektrycznych na drogach w Polsce.

Prawo jazdy kategorii B a dopuszczalna masa całkowita (DMC)

Elektryczne modele samochodów są zazwyczaj cięższe niż ich odpowiedniki na benzynę, co wiąże się z szeregiem wyzwań. Takie pojazdy mogą przyczyniać się do szybszego zużycia dróg, a ich rosnąca liczba wymaga modyfikacji w konstrukcji parkingów wielopoziomowych. W wypadkach, pojazdy elektryczne ze względu na swoją masę mogą poważnie zagrażać bezpieczeństwu lżejszych samochodów osobowych i ich kierowców. Pojawiły się również komplikacje związane z prawem jazdy kategorii B, które zwykle zezwala na prowadzenie pojazdów o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – dla samochodów elektrycznych wprowadzono jednak specjalne wyjątki.

Gdy spełnione zostaną konkretne wymagania, polscy kierowcy mogą kierować pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej do 4250 kg. Dotyczy to zmian wprowadzonych w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz innych przepisach powiązanych. Zgodnie z artykułem 9. tej ustawy, posiadacze prawa jazdy kategorii B mają zezwolenie na prowadzenie:
Pojazdem samochodowym zasilanym paliwami alternatywnymi o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t oraz nieprzekraczającej 4250 kg, jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej 3,5 t wynika z zastosowania paliw alternatywnych, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, a informacja o tym przekroczeniu jest odnotowana w dowodzie rejestracyjnym, pod warunkiem, że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 2 lat.
Działania te podejmowane są przede wszystkim z myślą o ochronie środowiska i z powodów ekologicznych.

Wygląda na to, że samochody Tesla Cybertruck niedługo zaczną pojawiać się na polskich drogach, głównie dzięki działalności importerów aut powypadkowych z USA. Możliwe również, że na rynek trafią nowe modele, ale ich ceny będą znacząco wyższe niż w Stanach Zjednoczonych.

Obalamy najczęściej pojawiające się mity, dotyczące rejestracji Cybertrucka w Polsce.

Mit 1. Nie da się zarejestrować Cybetruca  w Polsce bo nie ma homologacji EU.

Da się. Można zarejestrować pojazd, w przypadku gdy jest to prywatny import, to homologacja nie jest wymagana. 

Mit 2. Nie będzie można prowadzić go na kategorii B bo przekroczy DMC 3,5 t.

Będzie można, bo dla aut elektrycznych DMC na kategorię B jest podniesiona do 4,25 t. Jedyny warunek to posiadanie kategorii B od przynajmniej 2 lat.

 












Tagi:

Powiązane artykuły: