Krzywa 艂adowania - czym jest i co warto wiedzie膰?

Krzywa 艂adowania to wykres pokazuj膮cy, jak zmienia si臋 moc 艂adowania pojazdu elektrycznego w zale偶no艣ci od r贸偶nych czynnik贸w. Zrozumienie krzywej 艂adowania, pozwoli Ci efektywnie zarz膮dza膰 procesem 艂adowania, skracaj膮c czas sp臋dzony przy 艂adowarkach i optymalizuj膮c planowanie podr贸偶y.

Czym jest krzywa 艂adowania?

Krzywa 艂adowania odnosi si臋 do wykresu przedstawiaj膮cego proces 艂adowania akumulatora (np. baterii litowo-jonowej) w czasie. Na osi poziomej (x) zazwyczaj znajduje si臋 czas, a na osi pionowej (y) poziom na艂adowania akumulatora (procentowo) lub napi臋cie. Krzywa ta pomaga zrozumie膰, jak zmienia si臋 stan na艂adowania akumulatora w czasie i jak szybko akumulator osi膮ga pe艂ne na艂adowanie.

Podczas procesu szybkiego 艂adowania pojazdu elektrycznego, moc, z jak膮 pojazd 艂aduje si臋 w danej chwili, zale偶y nie tylko od mo偶liwo艣ci oferowanych przez stacj臋 艂adowania, ale r贸wnie偶 od poziomu na艂adowania baterii, jej temperatury oraz temperatury otoczenia.

Z tego wzgl臋du, nie s膮 warto艣ciami sta艂ymi w ca艂ym przedziale od 0% do 100%. S膮 to moce chwilowe, kt贸re mog膮 si臋 zmienia膰 w zale偶no艣ci od kilku czynnik贸w, z kt贸rych najwa偶niejszy jest poziom na艂adowania baterii.

Przyjmuje si臋, 偶e zakresy pomi臋dzy 0% a 10% oraz 90% a 100% wymagaj膮 znacznie d艂u偶szego czasu 艂adowania. 

Cz臋sto czas potrzebny na na艂adowanie baterii w tych skrajnych przedzia艂ach mo偶e by膰 r贸wny czasowi 艂adowania w zakresie od 10% do 90%. Z tego powodu warto planowa膰 podr贸偶e tak, aby 艂adowa膰 pojazd g艂贸wnie w przedziale od 10% do 90%, co mo偶e znacz膮co skr贸ci膰 czas potrzebny na uzupe艂nienie energii.

Poni偶szy wykres przedstawia przyk艂adow膮 krzyw膮 艂adowania dla Tesla Model Y. 
Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e nie jest ona uniwersalna. Krzywa 艂adowania mo偶e r贸偶ni膰 si臋 w zale偶no艣ci od modelu pojazdu, technologii wykonania baterii, a tak偶e ci膮g艂ych usprawnie艅 i modyfikacji oprogramowania. 

Kluczowe etapy krzywej 艂adowania

  1. Etap 艂adowania sta艂ym pr膮dem (CC - Constant Current):
    • W pocz膮tkowej fazie 艂adowania pr膮d jest utrzymywany na sta艂ym poziomie, a napi臋cie baterii ro艣nie. W tym czasie 艂adowanie przebiega szybko i efektywnie, szczeg贸lnie w przedziale od 10% do 70-80%.
  2. Etap 艂adowania sta艂ym napi臋ciem (CV - Constant Voltage):
    • Po osi膮gni臋ciu okre艣lonego napi臋cia, proces 艂adowania przechodzi w faz臋 艂adowania sta艂ym napi臋ciem. Napi臋cie jest utrzymywane na sta艂ym poziomie, a pr膮d 艂adowania stopniowo maleje. Etap ten jest wolniejszy i wyst臋puje zazwyczaj w przedziale od 80% do 100%.
  3. Ko艅cowy etap 艂adowania:
    • Gdy pr膮d 艂adowania spada do bardzo niskiego poziomu, 艂adowarka mo偶e zako艅czy膰 proces 艂adowania. W tym momencie bateria jest uznawana za w pe艂ni na艂adowan膮, cho膰 mo偶e to zaj膮膰 stosunkowo du偶o czasu, szczeg贸lnie w przedziale od 90% do 100%.
Krzywe 艂adowania s膮 istotne nie tylko dla u偶ytkownik贸w pojazd贸w elektrycznych, ale r贸wnie偶 dla in偶ynier贸w projektuj膮cych systemy zarz膮dzania bateriami (BMS - Battery Management System) oraz w ocenie wydajno艣ci i bezpiecze艅stwa akumulator贸w. W miar臋 post臋pu technologicznego i wprowadzania nowych rozwi膮za艅, charakterystyka tych krzywych mo偶e ulega膰 zmianom, co czyni je dynamicznym i istotnym obszarem bada艅 i innowacji.

Powi膮zane artyku艂y: